nieuwe informatieplicht voor webshops

30 november 2021 • Vera van Os
Zoals je weet, ben je verplicht om bepaalde zaken op je website te vermelden. Deze informatieplicht verandert midden volgend jaar. Wat wijzigt er en waarom moet je dat nu al weten?

De informatieplicht

Je bent nu al verplicht om je online klanten voldoende informatie te geven. De volgende zaken zijn verplicht:

  • je naam en adres;
  • je telefoonnummer (of een andere manier waarop er snel contact kan worden opgenomen);
  • je e-mailadres;
  • je KvK-nummer
  • je btw-nummer;
  • de belangrijkste productkenmerken. De klant moet een zo goed mogelijk beeld hebben van het product dat wordt aangekocht;
  • de bedenktijd. Deze bedraagt in principe twee weken. Ontbindt de klant binnen deze periode de aankoop, dan moet je de verkoopprijs, inclusief alle kosten terugbetalen;
  • de prijzen, inclusief alle bijkomende kosten, zoals de leveringskosten
  • de betalingswijze(n);
  • de leveringswijze en de door jou geleverde service;
  • je privacyvoorwaarden

Als je er helemaal in wilt duiken

Wil je meer weten over de regels voor online verkopen aan consumenten? Dan heeft de ACM (de Autoriteit Consument & Markt) daar een handige checklist voor gemaakt. Aan de orde komt:

  • vindbaarheid een aanspreekbaarheid van je bedrijf;
  • aanbod en een duidelijke prijs;
  • betaling, levering en service;
  • de wettelijke bedenktijd;
  • de bestelprocedure;
  • de orderbevestiging;
  • buitenlandse klanten.

Ook wordt er ingegaan op algemene voorwaarden, keurmerken, gedragscodes, cookies en spam.

Wat gaat er nu (naar alle waarschijnlijkheid) veranderen?

Op basis van Europese richtlijnen moet de wet in Nederland worden aangepast. Waarschijnlijk gaat deze wet per 28 mei 2022 in. Als je wilt kun je die richtlijnen eens bekijken, maar … het is wel heel veel juridische taal. Wij hebben het hieronder voor je samengevat. Wellicht is niet alles relevant voor jou, maar het is toch wel slim om de wetgeving in de gaten te houden.

     1. Gepersonaliseerde aanbiedingen

Je kunt klanten aanbiedingen doen op basis van bepaalde kenmerken zoals zoekopdrachten, eerdere aankopen, woonplaats, e.d. Straks ben je verplicht om dat via een pop-op of op de betaalpagina te vermelden. Klanten kunnen dan nog overwegen om de bestelprocedure te stoppen.

     2. Korting geven

Nu van € 198 voor slechts € 119! Maar waar komt die € 198 eigenlijk vandaan? Vanaf volgend jaar mag je uitgangspunt hiervoor geen ‘willekeurige’ prijs meer zijn. De ‘van-prijs’ moet de laagste prijs zijn die je tenminste 30 dagen voorafgaand aan de actie gebruikte.


Zoso tip
Je mag als uitgangspunt de prijs van je concurrent of de adviesprijs van een bepaald product nemen.


Over korting geven is trouwens van alles te zeggen. We schreven al eerder over hoe je dat het beste kunt doen en over hoeveel korting je eigenlijk moet geven.    

     3. Webshop reviews

criticism-gba5248c56_1920.jpg

Klantreviews scheppen vertrouwen en leiden tot meer omzet. 

Wij adviseren altijd om voor het kiezen van een passend klantbeoordelingssysteem te overleggen met je websitebeheerder of om onze checklist hiervoor te gebruiken.  

Zet je recensies van klanten die je product of artikel gekocht en gebruikt hebben op je webshop, dan moet je vanaf 28 mei 2022 erbij vermelden:

  • hoe je controleert of die klanten ook daadwerkelijk het product gekocht en gebruikt hebben;
  • of je ook echt álle positieve én negatieve reviews vermeld; en
  • of je betaalt voor beoordelingen of de beoordelaar op een andere manier sponsort.

     4. En verder nog?

Als je ‘gratis’ onlinediensten aanbiedt waarvoor de consument persoonlijke gegevens moet opgeven, dan moet je er straks bij vertellen hoe lang de klant aan je dienst vastzit en hoe ze zich weer kunnen uitschrijven. Consumenten krijgen bovendien het recht om binnen 14 dagen zonder reden de digitale dienst weer op te zeggen. Je moet dan de verwerking van de klantgegevens onmiddellijk stopzetten én verwijderen. Een heel gedoe dus.

Bied je op jouw website producten of diensten van derden aan? Dan moet je straks vermelden of de aanbieder een consument of een ondernemer is (dus met wie ze rechtstreeks zakendoen) en welke voorwaarden er van toepassing zijn. Dat is dus iets anders dan producten inkopen en zelf online verkopen. Heb je een dergelijke online marktplaats dan moet je deze informatie goed zichtbaar op je betaalpagina zetten en mag je het niet verbergen in bijvoorbeeld je algemene voorwaarden.

Waarom is dit nu al belangrijk?

Het kan heel goed zijn dat je op dit moment een (nieuwe) webshop overweegt of andere plannen maakt. Misschien wil je je prijzen en kortingen anders gaan vermelden, of wil je met klantreviews gaan beginnen. Houd dan nu al rekening met deze komende veranderingen. Een klantbeoordelingssysteem kiezen doe je niet een-twee-drie. Als je daarmee bezig bent, informeer dan meteen hoe men omgaat met de nieuwe regels van volgend jaar.


Zoso tip
Heb je plannen voor een (nieuwe) webshop? Weet dan dat je verplicht bent om bepaalde informatie te vermelden. En dat er per 28 mei 2022 er extra regels komen. Hou daar nu al rekening mee.