Algemene voorwaarden en de webshop: wat speelt?

25 april 2017 • Dick van Lieshout
Je wilt je zaakjes goed regelen. Daarom maak je afspraken met de klant over product, levering, prijs, enz. Algemene zaken regel je echter in je algemene voorwaarden. Maar hoe doe je dat juridisch verantwoord?

Wat is belangrijk?

Er spelen een aantal dingen waar jij als ondernemer goed rekening mee moet houden.

  1. Hoe verklaar je jouw algemene voorwaarden van toepassing?
  2. Hoe moet je die algemene voorwaarden aanbieden (ter hand stellen)?
  3. Wat zijn specifieke regels voor een webwinkel?

Algemene voorwaarden en de overeenkomst

Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding. Jij doet de klant een aanbod, deze aanvaardt dat en dan is dus sprake van een overeenkomst. In de algemene voorwaarden, ‘de kleine lettertjes’ regel je algemene zaken. Wat in de algemene voorwaarden staat, is op iedere overeenkomst die je afsluit van toepassing. Specifiek voor de overeenkomst bepalende zaken, zoals het product of de dienst die je gaat leveren en de prijs, worden niet in de algemene voorwaarden maar in de overeenkomst vastgelegd.

Algemene voorwaarden van toepassing verklaren

Je moet je algemene voorwaarden van toepassing verklaren vóórdat de overeenkomst is gesloten. Anders zijn jouw voorwaarden niet van toepassing. Neem dus in je aanbod op dat jouw algemene voorwaarden van toepassing zijn.

Algemene voorwaarden ter hand stellen

Meesturen. Het is niet voldoende om naar je algemene voorwaarden te verwijzen. Je moet ze ook ter hand stellen. Stuur je een offerte (al dan niet via e-mail), stuur dan je algemene voorwaarden mee. Dat kun je doen door ze bijvoorbeeld met je aanbod (offerte) mee te sturen.

Verwijzen naar website. Je kunt in je offerte of in je overeenkomst ook verwijzen naar de algemene voorwaarden op je website. Zorg er dan voor dat je klant daar uitdrukkelijk mee instemt. Neem daarom in je offerte/overeenkomst iets op als: “Opdrachtgever gaat akkoord met terhandstelling van de algemene voorwaarden via de website www.mijnwebsite.nl/avw”. Regel het dan zo dat de klant automatisch een pdf-bestand van je algemene voorwaarden downloadt.

En voor een webwinkel? Voor een webwinkel gelden er iets andere regels.

Een webwinkel en algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden van toepassing verklaren. De algemene voorwaarden van toepassing verklaren vereist een actieve handeling van de consument.


Zoso-Tip. Laat de consument daarom aanvinken dat deze akkoord gaat met de algemene voorwaarden. Voor akkoord is niet vereist dat de consument de voorwaarden ook daadwerkelijk gelezen heeft.


Algemene voorwaarden ter hand stellen. Terhandstelling bij overeenkomst gesloten via een webshop is anders dan bij een reguliere overeenkomst. De vereisten voor elektronische terhandstelling zijn:

  • Mogelijkheid tot opslaan. De voorwaarden moeten opgeslagen kunnen worden, zodat de consument deze later kan lezen.
  • Elektronisch raadplegen. Is het redelijkerwijs niet mogelijk om de voorwaarden op te laten slaan, dan moet vóór het sluiten van de overeenkomst aan de consument duidelijk gemaakt worden waar de algemene voorwaarden op internet te vinden zijn, door bijvoorbeeld een hyperlink te plaatsen.
  • Toezenden. De consument de mogelijkheid bieden om diens e-mailadres achter te laten, waarop de algemene voorwaarden direct toegezonden worden.
  • Naar website verwijzen. Het verwijzen naar de algemene voorwaarden op een website is ook toegestaan. Vereist is dan dat deze verwijzing zeer specifiek is. De consument moet geen enkele moeite doen om de voorwaarden in te zien: deze moeten met één klik te vinden zijn. 

Als je als webwinkel dit niet goed regelt

Heb jij een webshop en voldoe je niet aan voornoemde vereisten van elektronische terhandstelling? Dan kan de consument de overeenkomst nietig verklaren en daar zit je natuurlijk niet op te wachten.

Nieuw sinds februari 2017: ODR!

Wat is het en wat moet je ermee? Sinds begin februari is het Europese ‘online geschillenplatform’ (ODR) online. Dit is van belang als je regelmatig aan consumenten verkoopt buiten Nederland, maar binnen de EU. Is dat zo, lees hier dan meer over ODR en wat je ermee moet doen in je algemene voorwaarden.

Webwinkel en algemene voorwaarden - een samenvatting

  • Bied je algemene voorwaarden dan als pdf-bestand aan, zodat de consument deze desgewenst ook kan opslaan.
  • Verwijs daarbij duidelijk naar een website-adres waar de consument je algemene voorwaarden kan lezen.
  • Laat de consument vóórdat hij de bestelling heeft geplaatst aanvinken dat hij akkoord gaat met jouw algemene voorwaarden.
  • Regel in je algemene voorwaarden algemene zaken.
  • Lever je regelmatig aan consumenten buiten Nederland, maar binnen de EU houdt dan ook rekening met het nieuwe ODR.

Zoso-Tip. Zorg dat je op een juridisch verantwoorde wijze je algemene voorwaarden aanbiedt. Weet je niet hoe je dat technisch in je webshop voor elkaar krijgt, dan kunnen wij je daar goed bij van dienst zijn.