Google optimalisatie (uit de serie 3 peilers voor een goede website)
Inhoud
Het eerste punt is de inhoud van je website. Dit punt sluit goed aan bij onze vorige blog, over conversie optimalisatie. Het belangrijke om te onthouden over inhoud is dat Google niet je website in zijn geheel beoordeeld, maar iedere pagina apart. Het is dus nodig om ervoor te zorgen dat iedere pagina binnen je website op orde is. Er zijn een aantal punten waarop je je inhoud kunt controleren. Zodra je inhoud aan deze punten voldoet, is je pagina goed en wordt hij dus beter gevonden door Google.
Teksten
Behandel op elke pagina een onderwerp. Dit is niet alleen belangrijk voor Google, zodat hij beter kan beoordelen wat er op die pagina staat, maar is ook duidelijker voor je bezoeker. Als er veel onderwerpen op een pagina staan, is het vaak verwarrend wat nou het hoofdonderwerp is. Google kijkt voor zijn zoekopdrachten namelijk naar de concurrentie op dat onderwerp, en toont vervolgens de volgens hem meest relevante pagina, een duidelijke onderwerp helpt daar dus bij.
Bij het schrijven van je teksten voor de inhoud moet je in het achterhoofd houden dat een tekst die goed gevonden wordt door zoekmachines, anders is dan een web tekst of gewone tekst. Zorg er dus voor dat je, naast goede teksten, ook teksten hebt die voor zoekmachines zijn geoptimaliseerd zijn. Er zijn veel tekstschrijvers die zich speciaal gericht hebben op zoekmachine teksten, je kunt overwegen om een van hen je tekst te laten schrijven.
Als je eenmaal de teksten voor je inhoud hebt, moet je ervoor zorgen dat deze tekst goed leesbaar is. Hiervoor gelden de "standaard" regels, dus zorg voor goede kopteksten, verdeel alles in alinea en geef die alinea een titel, etc. Dit helpt je bezoeker bij het lezen van je tekst, maar ook Google heeft hier veel aan. Geef je pagina een duidelijke koptitel 1, waarin het onderwerp terugkomt. Daarnaast geef je elke alinea een koptitel 2 of 3, zodat je bezoeker en Google weten wat ze in die alinea kunnen verwachten. Naast koptitels kun je woorden ook dik- of schuingedrukt weergeven. Voor dikgedrukte woorden kun je de tags <b> en <strong> gebruiken. De <b> tag is alleen voor de opmaak, terwijl de <strong> tag ook een extra weging aan het woord meegeeft. Hetzelfde geldt voor <i> en <em>.
Er zijn ook een aantal dingen die je juist niet moet doen als je goed gevonden wilt worden door Google. Een daarvan is “keyword stuffing”. Dit wil zeggen dat je op elke pagina een aantal keywords laat terug komen relevant aan het onderwerp, bijvoorbeeld in een opsomming. Dit heeft geen nut voor Google optimalisatie omdat Google ze niet gebruikt, maar kan je ook minpunten opleveren. Dit geldt ook voor als je een woord heel vaak terug laat komen. Stel dat je onderwerp auto’s is, als je dan in elke regel het woord auto gebruikt (ook al is dat je onderwerp), zal Google dat niet leuk vinden. Hierbij is het goed om te onthouden dat als een tekst goed leesbaar is voor een gebruiker, wij willen immers ook niet 100 keer het woord auto lezen in een tekst, de tekst ook goed leesbaar is voor Google.
Afbeeldingen en Flash
Alhoewel afbeeldingen ervoor zorgen dat je pagina aantrekkelijker wordt, moet je ermee opletten op zoekmachine gebied. Afbeeldingen zijn namelijk niet goed leesbaar, omdat deze niet kunnen zien wat er op de afbeelding staat. Zorg er daarom voor dat je een goede alt tekst meegeeft, een goede afbeeldingsnaam hebt en geen belangrijke informatie op de afbeelding laat zien die niet terugkomt in de tekst.
Flash is helemaal een dooddoener voor zoekmachine optimalisatie. Google kan namelijk geen Flash sites lezen. Gebruik je om de een of andere redenen Flash op je website, zorg er dan voor dat er ook een tekst versie is die Google kan gebruiken. Hoe goed je Flash website anders ook is, hij zal niet snel gevonden worden door Google..
Technisch
Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar je url structuur en de meta gegevens. Zorg voor een duidelijke url structuur, dus niet www.zoso.nl/pagina/3, maar www.zoso.nl/maatwerk-websites/. Dit is niet alleen duidelijker voor de gebruiker, maar is ook nuttiger voor Google. Hierbij hoort ook de meta gegevens, vooral de title en description. Dit zijn de gegevens die Google toont als je gaat zoeken. Meta keywords worden niet door Google gebruikt, dus je hoeft ze in principe ook niet toe te voegen.
Links
Het tweede punt waarna je kunt kijken voor Google optimalisatie zijn je links, de zogenaamde <a> tags. Links zijn de allereerste stap in het vertellen wat er op de pagina te vinden, voor zowel interne als externe website links. Belangrijk hier is het gedeelte van de link waarop de gebruiker kan klikken, zorg dat hierin goede woorden staan. Woorden waarop je gevonden wilt worden, maar die ook vertellen wat er op die desbetreffende pagina te vinden is.
Binnen links valt ook je pagerank. Dit is een cijfer dat Google meegeeft aan pagina’s binnen je website. Dit cijfer geldt dus niet voor je hele website, maar kan verschillen per pagina. Je pagerank wordt bepaald door externe links die naar jou website linken. Hierbij geldt hoe hoger de pagerank van de linkende website, hoe meer waarde die link heeft. Dit betekent niet dat je de “kleinere” websites, met een lagere pagerank, kunt negeren. Hoe meer websites naar jou website linken, hoe beter.
Ook hierbij zijn een paar dingen die je niet moet doen. De eerste is link uitwisseling: ik plaats jou link als jij de mijne plaatst. Dit heeft geen enkele toegevoegde waarde voor je zoekmachine optimalisatie. Dit geldt ook voor het kopen van links en links met een zogenaamde no-follow. Het heeft geen nut voor Google, omdat Google deze links overslaat in het bepalen van je pagerank. Deze links kunnen wel nuttig omdat er natuurlijk mensen door op je website kunnen komen, maar voor je Google optimalisatie heeft het geen zin.
Als laatste is het slim om andere inhoudelijke websites, die over hetzelfde onderwerp als jou praten, naar jouw website te laten verwijzen. Deze links hebben namelijk meer waarde dan een link van een website in een totaal andere branche.
Social media
Dit derde en tevens laatste punt wordt vaak overgeslagen door mensen, terwijl het veel nut kan hebben. De meeste kansen liggen hierbij bij YouTube. Hierop is nog veel minder concurrentie dan bij het Google zoeken en goede video’s worden tevens ook getoond bij de zoekresultaten. Hetzelfde geldt voor Google Maps, deze komen ook terug in zoekmachine resultaten, waardoor je snel bovenaan kunt komen te staan.
Alhoewel alle links vanaf Twitter, Facebook en LinkedIn een no-follow link zijn, zijn ze wel nuttig voor het gevonden worden. Het zijn namelijk allemaal websites waarop je je naam en bericht kunt achterlaten. Maar nog belangrijker is dat ze ook weer terug komen in de zoekresultaten. Hiermee heb je dus veel kansen om terug te komen in Google, en daarmee andere websites te verdrijven van de eerste pagina.
En nu?
Met deze drie punten kom je al een heel eind in je optimalisatie proces voor Google. Mocht je hierbij hulp nodig hebben, of niet verder komen, dan kun je altijd langs komen voor een vrijblijvend gesprek. In de tussentijd zijn wij benieuwd naar je mening. Vond je deze drie punten nuttig? Of heb je hier misschien een andere mening hierover? Wij horen het in ieder geval graag op onze Facebook of Twitter!