Conversie optimalisatie (uit de serie 3 peilers voor een goede website)

06 december 2012 • Femke van Gemert
Waarom heb jij je website? Wat wil je je eruit halen? Wat zijn de doelen die je aan je website gesteld hebt? Wat moeten bezoekers gaan doen op je website? Dit zijn allemaal vragen die je hopelijk al goed kan beantwoorden. Maar zelfs dan moet je niet stil zitten, want je website kan altijd wel op een punt verbeterd worden. Dit is een doorlopend proces dat wij conversie optimalisatie noemen.

Wat is conversie?

Conversie is het zo vaak en zo goed mogelijk behalen van je gestelde website doelen. Als het goed is heb je bepaald wat voor doel je website dient. Wil je dat bezoekers contact met je opnemen? Of moeten ze informatie krijgen? Iets kopen? Een formulier invullen? Zo zijn er veel doelen te behalen met een website. Als je niet weet wat jou website doel is, is het slim om eens vrijblijvend binnen te komen zodat we er samen naar kunnen kijken.

Wat moet er op je website komen?

De eerste stap is het bepalen van de inhoud van je website. Je moet eerst duidelijk hebben wat je überhaupt op je website wilt laten zien, voordat je je conversie kunt gaan verbeteren.

Hierbij moet je rekening houden met twee soorten bezoekers: nieuwe en terugkerende. Een terugkerende bezoeker zal gebruik maken van de logische navigatie (bijvoorbeeld het menu) en snelkoppelingen (bijvoorbeeld in de footer). Zij weten wat ze willen op je website en hoe ze dat kunnen bereiken. Nieuwe bezoekers weten dit niet, zij moeten begeleid worden. Dit kun je doen door de juiste informatie op de juiste plaats te tonen en te zorgen dat ze zo via via bij de juiste pagina uit komen, en uiteindelijk je gestelde doel bereiken.

new:returning visitor.png

Wat zijn mijn doelen?

Als je weet wat je allemaal op je website wilt laten zien, kun je gaan bepalen wat het bijpassende doel is. Wat moeten bezoekers doen als ze op de website komen? Er zijn veel verschillende doelen om te behalen, en niet elk doel past bij elke website. Een webwinkel wil als doel zo veel mogelijk verkopen, niet zo veel mogelijk informatie weergeven. Maar een gemeente website kan bijvoorbeeld wel als doel hebben om zo veel mogelijk informatie te geven.

Hoe bereik ik mijn doelen?

Als je je doelen weet, kun je gaan nadenken over hoe bezoekers deze doelen het beste kunt behalen. Dit doe je door de juiste paden uit te stippelen. Welk pad moet de bezoeker nemen om bij het doel te komen? Hiervoor moet je de bezoeker min of meer door je website heen begeleiden. Je moet aangeven waar de bezoeker op moet klikken. Je wilt niet dat de bezoeker zelf gaat zoeken, want dat betekent vaak dat het pad niet duidelijk genoeg is uitgestippeld.

Opnieuw en opnieuw en opnieuw

Als je deze stappen eenmaal doorlopen hebt, ben je nog niet klaar. Een website moet altijd in de gaten gehouden worden, want er is altijd plaats voor verbetering. Het internet is makkelijk te monitoren, alles is te controleren en vast te leggen. Wij gebruiken hiervoor Google Analytics. Wat de meeste mensen hieruit aflezen zijn bijvoorbeeld het aantal bezoekers, het aantal pagina's dat ze bekijken, met welke browsers ze dit doen, etc. Wat de meeste mensen echter niet weten is dat je met Google Analytics nog zo veel meer kan.

Doelen instellen d.m.v. een url
Je kunt verschillende doelen instellen binnen Google Analytics. De eerste is een url bestemming om bijvoorbeeld te zien hoe vaak een formulier is ingevuld, hoeveel mensen iets in de winkelwagen leggen of hoeveel mensen uiteindelijk iets bestellen. Daarnaast kun je als doel ook de bezoekersduur of het aantal pagina's tijdens het bezoek instellen. Als laatste kun je ook nog maatwerk doelen maken. De meeste gebruikte doel binnen Google Analytics is de url bestemming. Hiermee kun je zoals net gezegd in de gaten houden hoe vaak een bepaalde actie behaald is, hoe vaak jou ingestelde doel bereikt is. Hier kun je ook weer heel diep op in gaan, door bijvoorbeeld trechterpaden in te stellen. Zo kun je in de gaten houden hoe vaak mensen afhaken en waar ze dat doen, voordat ze het doel bereikt hebben. Dan weet je ook meteen welke pagina's je kunt gaan optimaliseren.

behaalde doelen.png

 

Code op de website zelf
Naast het instellen van doelen, heb je specifieke website codes die je kunt plaatsen op je website. Google Analytics houdt dan bij hoe vaak die code is uitgevoerd. Bijvoorbeeld hoe vaak er op een link is geklikt of hoe vaak er iets is verschoven op een pagina (onze Zoso sticker bijvoorbeeld op zoso.nl, deze maand al ruim 90 keer verplaatst).

sticker.png

 

Doelen instellen voor je webshop
Daarnaast heb je nog e-commerce, wat een combinatie is van bovenstaand Google Analytic mogelijkehden. E-commerce is geoptimaliseerd voor het plaatsen van een bestelling. Je kunt dan bijvoorbeeld gaan bijhouden hoeveel van bezoekers een bestelling plaatsen, je kunt daarbij ook zien welke producten ze kopen, het totaalbedrag, etc. Je kunt ook kijken vanuit welke bezoekersstroom de meeste bestellingen komen. Een bezoekersstroom kan bijvoorbeeld zijn de bezoekers die via google zoeken op je website komen, of via een verstuurde nieuwsbrief. 

Verschillende indelingen controleren
Als laatste kun je ook nog a-b testen uitvoeren, wat eigenlijk niks anders is dan experimenteren met verschillende pagina's. Op je eigen website maak je dan bijvoorbeeld een tweede registratie pagina, die een andere lay-out heeft dan de originele registratie pagina. Google stuurt dan de ene helft van de bezoekers door naar de originele lay-out, en de andere helft naar de nieuwe lay-out. Zo kun je kijken welke pagina het beste werkt, en deze uiteindelijk gebruiken.

En nu?

Zo zie je dat er veel manier zijn om je conversie te optimaliseren. Je weet nu ook dat dat proces nooit stopt, er is altijd wel iets te verbeteren of uit te proberen. Kijk eens naar je eigen website, haal je daar alles uit wat er uit gehaald kan worden? Als je daar hulp bij nodig hebt, kun je altijd een vrijblijvende afspraak maken bij ons om er samen naar te kijken.

Wat vind jij van conversie optimalisatie? Vind je het nuttig of juist niet? Wij zijn erg geïnteresseerd naar je mening! Laat deze snel achter op onze Facebook of Twitter.