Adwords optimalisatie (uit de serie 3 peilers voor een goede website)

04 januari 2013 • Femke van Gemert
Hoe kun je door betaald te adverteren hoger terugkomen in zoekmachines? Weet je hoe je Adwords het beste kunt gebruiken? Is dit het wel waard? Geef je hier niet te veel geld aan uit? In deze blog leggen we de essentie van Google Adwords uit, een manier om hoger terug te komen in zoekmachines.

Inleiding

In de vorige blog, over Google optimalisatie, gaven we uitleg en tips om hoger in zoekmachines terug te komen. Deze blog gaat daar op door, omdat je door betaald te adverteren met Google Adwords ervoor kunt zorgen dat je opvalt tussen alle andere zoekresultaten. Met Adwords ga je namelijk adverteren op zoekwoorden, die je zelf kunt bepalen. De kosten van je advertentie worden bepaald door de concurrentie. Hoe meer concurrentie er is op dat zoekwoord, hoe hoger de prijs is.

Binnen je advertentie kun je alles zelf instellen. Wil je adverteren met bamboematten, maar alleen bij bezoekers uit Helmond die gebruik maken van een tablet? Prima, als dat is wat jij vindt dat het beste bij jou advertentie past. Misschien wil je alleen Nederlandse bezoekers aantrekken, of bezoekers uit een bepaalde regio of stad. Daarnaast kun je bepalen op welke apparaten je getoond wil worden, misschien wil je liever niet op een smartphone verschijnen, dat kan. Ook kun je de maximale kosten van je advertentie opgeven. Wil je niet meer dan 5 euro per dag uitgeven? Prima, als de 5 euro bereikt is toont Google je advertentie niet meer. Verder kun je ook nog aangeven of je bij de advertentie je adresgegevens wilt weergeven of bepaalde links naar je website. Zo zie je dat er heel veel mogelijk is, waardoor je je advertentie zo goed mogelijk kunt laten aansluiten bij wat jij ermee wilt bereiken.

Het beste is om een aantal variante advertenties uit te proberen, zodat je kunt kijken welke advertentie het meeste oplevert. De andere advertenties kun je dan na een bepaalde tijd uit zetten, als het blijkt dat je er niet op verdient. Zo krijg je uiteindelijke de best mogelijk advertentie.

Zoekwoorden

Keywords

Binnen je advertentie zijn er twee onderdelen waarmee je rekening moet houden. De eerste zijn keywords, deze kunnen in je titel of omschrijving voor komen. Als je bijvoorbeeld als titel {keyword: solid blokhutten} hebt, zal Google bij het zoeken jou advertentie titel vervangen door het zoekwoord van de gebruiker. Dit is een goede manier om je advertentie goed aan te laten sluiten bij de zoekopdracht van de gebruiker. Het lijkt dan immers of jou advertentie specifiek gericht is op waar de gebruiker naar zoekt.

adwords-tuinhuiscorkdone.png

Zoekwoord type

Het tweede onderdeel zijn de verschillende type zoekwoorden, dit zijn er drie. Deze types helpen je bij het specifieker (of juist niet) maken van je advertentie. Om deze zoekwoord types uit te leggen nemen we cd volgende advertentie als voorbeeld. Advertentie titel: Philips LivingColors. Advertentie inhoud: Alle soorten Philips LivingColors. Vandaag besteld, morgen in huis!

Brede zoekwoorden
Brede zoekwoorden hebben meer concurrentie dan de andere zoekwoord types, omdat (zoals de naam al vermoed) je hiermee een hele brede advertentie maakt. Google toont je advertentie dan bij veel meer zoekopdrachten, terwijl die misschien niet relevant zijn. Als we uitgaan van onze Philips LivingColors lamp, wordt onze advertentie bijvoorbeeld ook getoond als we zoeken op "Ik zoek een Philips lamp van het type LivingColors". Ook al staan onze zoekwoorden (Philips en LivingColors) niet naast elkaar, toch wordt onze advertentie getoond omdat de zoekopdracht wel deze twee woorden bevat.

[Exacte zoekwoorden]
Exacte zoekwoorden hebben minder concurrentie omdat de zoekopdracht van de gebruiker precies moet voldoen aan jou zoekwoorden. Als we het voorbeeld van de Philips LivingColors advertentie weer nemen, zou een gebruiker met de vorige zoekopdracht ("Ik zoek een Philips lamp van het type LivingColors") onze advertentie niet vinden. Onze advertentie wordt met exacte zoekwoorden namelijk alleen gevonden als we zoeken op "Philips LivingColors", als de zoekopdracht daar ook maar iets van afwijkt zal de advertentie niet getoond worden.

"Woordgroepen"
Het zoekwoord type woordgroepen is iets minder specifiek dan exacte zoekwoorden, maar wel specifieker dan brede zoekwoorden. Weer uitgaande van de Philips LivingColors advertentie, zou de zoekopdracht "Ik zoek een Philips lamp van het type LivingColors" onze advertentie niet tonen omdat hij te breed is. Als we de zoekopdracht iets aanpassen naar "Ik zoek een Philips LivingColors lamp", dan vindt hij ons wel. Dit komt namelijk doordat onze zoekwoorden (Philips en LivingsColors) nu naast elkaar in de zin voor komen. Dus zolang je zoekwoorden in dezelfde volgorde voorkomen in een zin, wordt je advertentie getoond.

Tip

Als je wilt weten hoeveel concurrentie er is op bepaalde zoekwoorden, kun je het hulpprogramma zoekwoorden gebruiken, wat bij Adwords zit. Hierbij kun je een of meerdere zoekwoorden invullen, aangeven welke zoekwoord types je wilt weten en vervolgens toont het hulpprogramma hoeveel concurrentie er op die woorden zit. Zo kun je bepalen of je het waard vindt om op dat zoekwoord en dat zoekwoord type te gaan adverteren.

Koppeling Google Adwords met Google Analytics

Als je ook gebruik maakt van Google Analytics op je website, kun je daarbinnen ook gegevens zien van Google Adwords, zoals het aantal bezoeken op je website door je advertenties. Dit is natuurlijk interessant om te bekijken, en kan je helpen om te beslissen of je doorgaat met adverteren of niet.

Als je een website hebt waar bestellingen op worden afgehandeld, is het slim om E-commerce aan te zetten. Hierbij kun je onder andere zien hoeveel bestellingen je hebt gekregen door middel van je advertenties en kun je dus kijken of de opbrengst genoeg is om door te gaan met adverteren. Stel dat je gemiddeld 3 euro kwijt bent aan je advertenties, maar dat je gemiddelde bestellingswaarde daarvan 70 euro is. Als je dan de marge van je product er van af haalt, blijkt bijvoorbeeld dat je er 30 euro aan over houdt. En zolang je er aan overhoudt, is het natuurlijk slim om door te gaan met adverteren. Als je er verlies op maakt, kun je overwegen om eerst je zoekwoorden aan te passen voordat je je advertentie stop zet. Het is een proces dat je steeds in de gaten moet houden en eventueel bijschaven.

Probeer het eens uit!

Als je nog nooit met Adwords hebt gewerkt, probeer het dan eens uit! Google geeft bij verschillende magazines Adwords tegoeden uit, waardoor je Adwords gratis een keer kunt uitproberen. Zo kun je kijken of het iets oplevert en besluiten om er in de toekomst zelf mee door te gaan. Wil je het een keer uitproberen? Kom dan eens langs, wij hebben verschillende tegoed bonnen liggen waarmee we je vooruit kunnen helpen.

adwords-probeeruit.png

En nu?

We hebben nu kort de essentie van Google Adwords verteld, mocht je er nog meer over willen weten of advies willen, maak dan een vrijblijvende afspraak. Daarnaast zijn we benieuwd naar wat jij van Google Adwords vind. Vind je het nuttig? Gebruik je het zelf? Klik je weleens op de advertenties? Laat het ons snel weten op Facebook, Twitter of Google+!