Jouw website op de smartphone – wat is belangrijk
Mobiel internetgebruik
Het verschilt uiteraard per leeftijdscategorie e.d., maar het online internetgebruik neemt enorm sterk toe. Films en muziek streamen, berichten op social media volgen, webwinkelen, bankieren: allemaal activiteiten die steeds meer met de smartphone wordt gedaan.
Het mobiele dataverbruik in Nederland blijft dan ook sterk toenemen. Tijdens de spits in de trein, zie je nauwelijks nog iemand niet zijn smartphone raadplegen … De smartphone is dan ook het meest populaire apparaat om mobiel online mee te zijn.
% mobiel internetgebruik afgelopen drie maanden
Leeftijd | Totaal | Smartphone | Laptop | Tablet | Anders |
12 tot 25 jaar | 96,9 | 95,7 | 57,9 | 32,1 | 19,9 |
25 tot 45 jaar | 95,1 | 94,4 | 44,6 | 40,5 | 15,9 |
45 tot 65 jaar | 84,4 | 81,6 | 36,0 | 39,8 | 11,7 |
65 jaar of ouder | 49,4 | 40,2 | 18,1 | 26,6 | 5,4 |
(© Centraal Bureau voor de Statistiek, Den Haag/Heerlen 21-11-2017)
Waarom is dit belangrijk?
Jouw websitebezoekers zijn zeer ongeduldig. Zij willen snel vinden wat ze zoeken en de gevonden informatie heel snel tot zich kunnen nemen. Omdat zo velen mobiel je site bezoeken, moet die site ook mobiel goed scoren.
Zoso-tip. Check op Test my site van Google hoe goed jouw website mobiel scoort. Vraag het gratis rapport aan. Wij helpen je dan graag met alle knelpunten en verbeterpunten.
Hoe zet je je website mobiel?
Er zijn een aantal opties om je website mobiel te maken. We noemen de navolgende:
- Een gewone desktopwebsite
- Een responsive website
- Een mobiele website met een andere url
Mobiel met de desktopwebsite
Eigenlijk is dit helemaal geen optie. Een desktopwebsite is namelijk in veel gevallen op een smartphone helemaal niet gebruikersvriendelijk. De laadtijden zijn veel te lang, navigeren is uiterst lastig waardoor de gezochte informatie niet of moeilijk gevonden wordt én de geboden informatie (de content) is vaak lastig te scannen en te lezen.
Heb jij nog zo’n mobiele website? Dan is de verleiding groot om niets te doen. Want dat scheelt je tijd en geld om het aangepast te krijgen. Maar eigenlijk is het ‘old school’ en heden ten dage not done (om het maar in goed Nederlands te zeggen).
Zoso-tip. Een 100% desktopwebsite is old school en heden ten dage sterk af te raden.
Een responsive website
Een responsive website is een websitedesign dat zich aanpast aan het scherm waarmee jouw website bekeken wordt. Alle websites die Zoso maakt, inclusief die van MijnRetail, zijn responsive. De thema’s die Zoso voor Wordpress-sites gebruikt zijn ook allemaal responsive.
Zoso-tip. De meeste websites scoren goed mobiel met een responsive website.
m.mobielewebsite.nl en www.mobielewebsite.mobi
Je kunt er ook voor kiezen om naast je desktopwebsite een tweede mobiele website te lanceren. Die krijgt dan een ander websiteadres, zoals bijvoorbeeld m.mobielewebsite.nl en www.mobielewebsite.mobi. Het grote nadeel is dat je ook twee websites moet onderhouden. Elke aanpassing en toevoeging moet twee keer uitgevoerd worden. Dan is niet alleen dubbel werk, maar het leidt ook snel tot fouten. Bovendien scoort het slecht in de zoekresultaten.
En AMP dan?
AMP is een uitgeklede versie van je website. Jouw website is dan van alle franjes ontdaan. Google vindt dat wel fijn, dus het scoort goed in de zoekresultaten.
Zoso tip. Alleen als je een website met veel content en weinig opmaak hebt, is AMP nu al te overwegen. AMP is nog volop in ontwikkeling, dus vraag je af of je voorop wilt lopen, of dat je de kat nog even uit de boom kijkt.
Zoso-tip. Je kunt tegenwoordig niet meer zonder een website die ook voor mobiel geschikt is. Een responsive site heeft veel meer voordelen dan een mobiele website met een aparte domeinnaam.