Alles wat jij over hyperlinks moet weten: deel 2

15 december 2017 • Dick van Lieshout
In deel 2 over hyperlinks gaan we in op hoe je omgaat met links op afbeeldingen, intern en extern linken, links openen in een nieuw venster en gebroken links. Wat is voor jou belangrijk om te weten?

Een terugblik op deel 1

Een (hyper)link is een verbinding of koppeling die de gebruiker kan volgen naar een andere webpagina. Links zorgen voor een betere navigatie, verbeteren de leesbaarheid, helpen je website beter gevonden te worden, en bieden de bezoeker een doorlink naar meer informatie of helpen hem een actie uit te voeren. De tekst waaraan de link gekoppeld is heet de ankertekst, probeer deze tekst zo omschrijvend mogelijk te maken.

Wil je het volledige artikel nog een keer lezen? Alles wat jij moet weten over hyperlinks deel 1 »

Een geval apart: afbeeldingen

Om de vindbaarheid te verbeteren voeg je al altijd een alt-tekst aan de afbeeldingen op je website toe, toch? Je kunt de afbeeldingen echter ook aanklikbaar maken en doorlinken naar interne of externe webpagina’s.

Intern linken hoe doe je dat?

In de tekst. Je kunt intern naar andere pagina’s linken. De gebruiker blijft net zo lang lezen, als dat de tekst boeiend voor hem blijft. Link daarom alleen naar relevante pagina’s door. Uiteraard kun je ook naar bestanden (media-, pdf-, Word-, Excelbestanden) linken. De lezer kan die downloaden en gebruiken.

In het menu. Ook jouw navigatiemenu bestaat uit tekst en links. Belangrijk is dat het de gebruiker ook echt helpt met navigeren. Maak het menu dus niet te uitgebreid.

In de footer. Onderaan op webpagina’s staat vaak een footer. Daarin wordt dan bijvoorbeeld een websitedisclaimer, een privacyverklaring en contactgegevens in opgenomen. Deze plek is echter ook uitermate geschikt om er links te plaatsen. Denk aan:

  • lijstje met rubrieken/categorieën;
  • het menu;
  • laatste blog/nieuws.

De broodkruimel. Een broodkruimel of breadcrumb is niet alleen een uitstekende navigatietool voor de websitebezoeker, maar het is ook een uitstekende SEO-tool. Google waardeert broodkruimels en dat komt je vindbaarheid ten goede. Enkele tips:

  • Begin de broodkruimel altijd met ‘Home’.
  • Zet de broodkruimel onder het navigatiemenu, links op de pagina.
  • Zet hem niet op de homepage.
  • Gebruik het groter dan teken.
    Home > Producten > Verfbenodigdheden

Rechterkolom? Zet je met enige regelmaat artikelen op je website? Blogs? Dan kun je in de rechterkolom van je website lijstjes opnemen als:

  • 5 laatste artikelen
  • De laatste 5 tips
  • Het laatste nieuws

Categoriepagina’s

Ook een lijstje met categorieën bestaat uit (interne) links. Die lijst kun je dan ergens op de webpagina plaatsen. Bijvoorbeeld in de rechterkolom en/of in de footer. Zorg dat de betreffende categoriepagina zoekmachinevriendelijk is, want het wordt gezien als een soort landingspagina.

Extern linken

Je kunt je websitebezoeker ook verder helpen door hem door te linken naar webpagina’s van anderen. De voordelen zijn: je bezoeker is geholpen en het scoort goed bij Google. Een nadeel kan zijn dat de bezoeker jouw website verlaten heeft.

Nieuw venster openen of niet

Als er op een link wordt geklikt, kun je een nieuw venster laten openen of niet. De meeste CMS bieden hiervoor een keuzemogelijkheid aan (zie deel 1). Je kunt ook aan de HTML-code van de link target=_blank toevoegen.

Interne links. Als je doorlinkt naar een interne pagina, hoef je geen nieuw venster te laten openen. Er zijn een paar uitzonderingen:

  • als je doorlinkt naar een bestand (zie boven);
  • als je doorlinkt naar een invulformulier (bijv. een contactformulier of een inschrijfformulier voor je nieuwsbrief)

Externe links. Daar wordt tegenwoordig verschillend over gedacht. Een nieuw venster kent nadelen zoals:

  • de back-knop verliest zijn functie;
  • sommige mensen zijn er gewoonweg niet van gediend;
  • visueel gehandicapten kunnen er last van hebben.

Vooralsnog gaat onze voorkeur ernaar uit om wél een nieuw venster te openen.

Waak voor gebroken links

Soms werken links niet meer. We noemen dat gebroken links. Vaak gebeurt dat door gebrekkig onderhoud of door aanpassingen. Je krijgt dan de bekende 404 berichten.


Zoso tip. Check de interne én externe links op je website van tijd tot tijd en pas ze aan als dat nodig is.


Google Search Console. Er bestaan allerlei tools en websites om je eigen website(s) te checken of er dode links op staan. Je kunt het ook met Crawlfoutenrapport van Google. Je vindt dit in het Google Search Console, zoek eventueel onder ‘help’ op ‘rapport crawlfouten’.

Whitepaper

We hebben deel 1 en deel 2 gebundeld in een mooie whitepaper, bekijk hem nu! Whitepaper: alles wat jij over hyperlinks moet weten »