Internet 2012: Social media en Privacy, wat vinden we er nou eigenlijk van?

01 maart 2012 • Josine van Berlo
Social media is populairder dan ooit, ook onder onze klanten. Er wordt ons regelmatig gevraagd een social media integratie te doen en we sturen regelmatig mensen naar een social media training omdat men meer wil weten en er meer gebruik van wil maken. Op de een of andere manier heeft de wens om meer met social media te willen en kunnen doen een keerzijde, blijkbaar zijn mensen toch bang wie de gedeelde informatie gaat lezen, delen en misschien wel kopieren. 

Iedereen draagt bij

Volgens de Wall Street Journal zaten we met zijn allen 405 minuten op Facebook in januari van dit jaar. In deze minuten deden we vast ook andere dingen dan alleen maar lezen en consumeren, we droegen massaal bij aan het medium door het updaten van onze status, het delen van foto's en (volgens ons) interessante weblinks. 

Deel enkel wat je wilt delen

Vaak zien we de volgende vraag of wens op Facebook langskomen: "Hallo vrienden van Facebook, deze door mij geuploade foto is alleen van mij, dus je mag hem niet kopieren of stelen!" 

Beelden op Facebook plaatsen betekent het afstaan van bepaalde rechten die je in eerste instantie had over dat beeld. Hiervoor heb je getekend bij de Algemene Voorwaarden toen je een account aanmaakte. Wanneer je een foto op Facebook plaatst geef je Facebook toestemming jouw foto’s te gebruiken, wanneer je deze foto weer verwijderd van je Facebook wordt deze toestemming opgeheven. Tenzij je de foto ook gedeeld hebt op een Facebook pagina van een vriend, want dan blijft jouw foto nog wel op zijn Facebook bestaan en behoudt Facebook tot die tijd dus de sublicentie om gebruik te maken van jouw foto.

Kort gezegd: het heeft weinig nut je vrienden te vragen de foto van jouw Facebook niet te 'stelen' of 'kopieren', je hebt hier weinig controle over. Er is maar een tip die we je dan kunnen geven: upload simpelweg geen foto's waarvan je absoluut niet wilt dat ze op andermans pc of in de database van Facebook kunnen komen. 

Paranoide door Facebook

Door alle commotie die er ontstaat rondom het wel of niet delen van informatie op social media is er binnen korte tijd een soort nieuwe angst ontstaan: Privacy angst, ofwel Privacy paranoia. En als je paranoide bent, dan ben je bang om gevolgd te worden en bang om in de gaten gehouden te worden. Dat strookt dus niet helemaal met sociale media, waar delen en volgen min of meer de constructieve en essentiele onderdelen zijn. 

Sinds de opkomst van de Facebook Ticker en de nieuwe Facebook Timeline lijken mensen boos te zijn op het bedrijf Facebook dat volgens hun "Zonder het eerst te vragen!" met nieuwe updates op de proppen komt. Volgens ons zit het wat anders in elkaar. Je meldt je aan op Facebook en na een tijdje raak je er gewend aan en vervolgens verveeld. Hier speelt Facebook slim op in door nieuwe features toe te voegen aan het medium, zodat jij weer wat nieuws kunt beleven op Facebook. Toen je je aanmeldde, heb je akkoord gegeven op de Algemene Voorwaarden. Die heb je vast niet in zijn geheel gelezen en daar stond ergens dat je dus ook akkoord gaat met bepaalde privacy opties. 

Wat je niet moet doen

Wij zijn vast niet de eerste met deze waarschuwing, maar het volgende bericht op je Facebook Timeline plaatsen werkt dus NIET: "Onze privacy ligt op straatÂ….Vanwege FB privacy-instellingen wil ik jullie vragen het volgende te doen: Ga met je muis over mijn naam hierboven en wacht tot er een box verschijnt. Ga naar 'Geabonneerd' en haal het vinkje bij 'reacties en vind-ik-leuks' en foto's weg. Op die manier worden mijn reacties op posts van vrienden niet bij onbekenden 'public' gemaakt. Als jij dit bericht ook verstuurt, doe ik hetzelfde voor jou. DankjewelÂ….gewoon ff doen!!"

Deze status update plaatsen op jouw Timeline (zodat jouw vrienden hem zien) werkt niet. Jouw berichten zullen nog steeds in de Ticker van anderen te zien zijn, maar jij ziet enkel de updates van jouw vrienden-van-vrienden niet meer. 

Daarnaast is het erg tijdrovend om dit bij al je vrienden te doen. Misschien heb je wel 400 vrienden, en dat gaat je dan best wat tijd kosten. 

Ook niet onbelangrijk: het is irritant voor je Facebookvrienden. Het is misschien geen spam, maar de kans is groot dat het grootste deel van je Facebookvrienden op Facebook zit om content te delen. Jij bent dus waarschijnlijk een van de weinige die alles het liefst alleen voor jezelf wilt houden, je vrienden weten hoogstwaarschijnlijk ook al lang dat Facebook "alweer" nieuwe privacy instellingen heeft. 

Wat je ook niet moet doen is (prive) content posten waar je zelf over twijfelt. Doe het dan gewoon niet. Wanneer je iets online plaatst dan bestaat de kans dat mensen het gaan lezen of kopieren. Zelfs het versturen van data via email zorgt er voor dat jouw content op andermans pc (voor altijd?) wordt geplaatst. Je kunt immers niet vragen of ze jou die foto die je zojuist mailde even terug willen geven. Denk daarom gewoon goed na wat je deelt.

Wat je wel moet doen

Lees de privacy instellingen van je Facebookprofiel en bekijk eens goed hoe ze nu staan ingesteld. Dit kun je ook doen door wanneer je ingelogd bent rechtsboven op het pijltje te klikken, en vervolgens op "Privacyinstellingen" te klikken. Hier staat alles, hoe het nu is ingesteld voor jouw profiel en wat je kunt veranderen.

Werk op Facebook met lijsten waar je je vrienden, familie, klanten en collegas van elkaar onderscheid. Op deze manier zorg je dat je status gelezen wordt door de groep waarvoor deze bedoeld is. Maak je niet zo druk over dat vrienden van vrienden het dan ook nog eens kunnen lezen, zet het uit als je het irritant vind, maar je kunt niet afdwingen dat jouw vrienden dat ook voor jou gaan doen. Dan wordt het misschien eens tijd dat je gaat overwegen om minder prive-content te delen met Facebook.

En hoe zit het dan met Twitter?

Voor Twitter geldt ongeveer hetzelfde. Twitter heeft alle rechten over de foto's en het materiaal dat je tweet. En ook hier heb je bij het aanmaken van je account akkoord gegeven. De rechten die Twitter over je foto's heeft overstrekt elke dienst zoals: Twitpicimg.lyyfrog etc.

Om het wat duidelijker te maken volgt hier een voorbeeldje: 

Je maakt een foto van een beroemdheid en plaatst deze op Twitter. Twitter mag dan besluiten deze foto door te verkopen aan bijvoorbeeld de pers. Jij niet. Jij mag deze foto zelf niet meer verkopen, omdat je hem op Twitter hebt geplaatst, en daarbij de rechten hebt overgedragen. Voor de meesten onder ons is dit niet zo relevant. Je was hoogstwaarschijnlijk toch niet van plan de foto's van je kop Starbucks koffie op Utrecht Centraal door te verkopen. Toch is het handig om dit in je achterhoofd te houden mocht je George Clooney tegenkomen op de versafdeling van de C1000. 

Deze foto hebben we gevonden op Google en komt van koffiepress.wordpress.com. Alle credits gaan naar de maker van deze foto, maar wegens relevantie hebben we de foto even geleend, dat kan gebeuren als je content op internet plaatst. 

Delen is leuk, delen geeft voldoening!

Internet 2012 draait naar onze mening om het delen van, bijdragen aan en uitwisselen van content die je al dan niet zelf online hebt gezet. Enkel consumeren van informatie is best wel out of date en als bedrijf moet je ook niet anders willen: het is toch hartstikke tof wanneer jouw doelgroep een foto van jouw product op Pinterest deelt, omdat het zo'n gaaf product is! Dit moet je vooral niet proberen tegen te houden door middel van het plaatsten van een watermerk over elke foto die je ergens upload. 

Hier wordt door Pinterest (het nieuwe afbeelding-deel-medium) goed op ingespeeld en biedt gebruikers de kans afbeeldingen die zij interessant vinden 'vast te pinnen' op hun eigen zogenaamde moodboard. Doordat de bron van de afbeelding te achterhalen is door middel van een directe link naar een afbeelding of bericht, of naar de Pinterest pagina van de eigenaar/eerste deler van de afbeelding, weet je zeker dat jij je zo graag gewilde credits verdient. 

Wordt je paranoide van al deze wel-of-niet-delen keuzes? Dan is Facebook, Twitter of Pinterest misschien toch niets voor jou. 

Ben jij het met ons eens betreffende de ophef over privacy op internet? Of heb je een totaal andere mening hierover? We zijn daar super benieuwd naar, dus laat je reactie achter op onze Facebook pagina. En vergeet niet dat ook anderen jou reactie kunnen lezen en delen ;-) ...