Hoe kun je je conversie verbeteren?
Conversieratio
Wanneer je wilt dat meer bezoekers overgaan tot een aankoop op je website moet je zorgen dat je conversieratio stijgt. De conversieratio is het percentage van bezoekers van een website die uitendelijk zullen overgaan tot een bepaalde actie zoals een offerteaanvraag of een aankoop. Een klein voorbeeldje: er komen 200 bezoekers per maand op je website waarvan er 2 bezoekers daadwerkelijk een bestelling plaatst. Dat betekent dat je conversieratio 1 procent is. Een conversie is meer dan alleen overgaan tot een aankoop, het kan ook een informatieaanvraag, een offerteaanvraag of het invullen van een contactformulier zijn.
Zorg voor een duidelijk doel
Je kunt dus zeggen dat conversie het 'doel' van je website is. Denk dus goed na wat je wilt bereiken met je website, wat het doel van je website moet zijn en wat je zou willen dat de bezoeker gaat doen wanneer ze je site bezoeken. Bij een webshop is het doel natuurlijk vrij eenvoudig te definiëren: het doel is het verkopen van je product(en), het zorgen dat de bezoeker een aankoop gaat doen.
Maar denk ook eens aan:
"Ik wil dat mijn bezoekers een brochure bestellen"
"Ik wil dat mijn bezoeker contact met me opneemt"
"Mijn bezoekers moeten op mijn website de juiste informatie krijgen over een bepaald onderwerp"
Actie ondernemen
Uiteindelijk wil je dat een zo groot mogelijk aantal van je bezoekers overgaat tot actie en jij dus het doel van je website zo vaak mogelijk behaalt. Een zo hoog mogelijke conversieratio dus.
Verhoog je conversieratio
Als goede verkoper wil je vanaf nu je conversieratio verhogen. Hoe pak je dit aan? Er zijn verschillende effectieve mogelijkheden denkbaar.
Een goed functioneel ontwerp
Een goed en gebruiksvriendelijk ontwerp is vaak een goede methode om de conversieratio te verhogen. Zorg dat de bezoeker niet wordt afgeleid door verschillende factoren zoals overbodige afbeeldingen, muziek of geluid, te lange teksten of te lang moeten zoeken naar onvindbare en te goed verstopte buttons of links. Zorg dat de bezoeker direct genavigeerd wordt naar waar hij moet zijn: bij jouw website doel!
Maak een zogenaamd stappenplan waar je aangeeft welke stappen de bezoeker moet doorlopen om bij de conversie uit te komen. Laat ze bijvoorbeeld via de homepage een artikel op je website lezen, waarmee je afsluit met een link naar het contactformulier.
Moedig de bezoeker aan door middel van het weergeven van de juiste informatie op de juiste plek. Je kunt hierbij denken aan het weergeven van je contactinformatie op meerdere pagina's wanneer 'contact opnemen' het doel van je website is. Ook mobiele conversie moet je vooral niet uitsluiten. Zorg dat je website op een mobiel apparaat bereikbaar is, zodat ook via smartphone of tablet bezoekers tot actie overgaan.
Wek vertrouwen
Zorg voor duidelijkheid en openheid. Op deze manier wek je vertrouwen bij je bezoeker en hoeft hij niet te twijfelen aan jouw "credibility". Jij maakt als bedrijf je beloften waar dus kan de bezoeker met het volste vertrouwen een product bij je bestellen. Wanneer de klant moet gaan raden naar bijvoorbeeld jouw leveringsvoorwaarden of twijfelt bij het afgeven van persoonlijke gegevens moet dat een teken voor je zijn dat jij als bedrijf en website eigenaar meer of volledigere informatie op je website moet plaatsen.
Blijf in gesprek
Belangrijk is om met je bezoeker in gesprek te blijven. Wanneer (potentiële) klanten je een email sturen, beantwoord deze dan altijd en het liefst zo snel mogelijk. Zorg daarnaast voor een binding met je bezoeker nadat het doel van je website behaald is. Zorg er voor dat er een emailadres is achtergelaten zodat je ze na een tijdje nog eens een nieuwsbrief mag sturen, of zorg dat ze je volgen op Twitter of Facebook (de voor jou interessante volgers moet je natuurlijk ook terugvolgen!).
Alles is meetbaar
Je wilt natuurlijk weten welke methode voor het verhogen van je conversieratio voor jouw website het best werkt. Hier kom je achter door verschillende methodes (een voor een) te testen. Dit testen kun je doen met bijvoorbeeld gebruikersgroepen maar ook door online metingen te doen met bijvoorbeeld Google Analytics. Hiermee kun je achteraf eenvoudig statistieken bekijken van de testen die je gedaan hebt.
Meer weten?
Heb je vragen over het verbeteren van je conversieratio? Wil je dat Zoso voor jouw website verschillende tests gaat uitvoeren om de conversieratio van jouw website te verhogen? Of misschien heb je zelf nog tips over hoe jij jouw doel voor je website het vaakst hebt behaald, laat het ons weten op Facebook of Twitter.