Goede webtekst? Doe niet zo formeel…
Het belang van goede webteksten
We schreven al eerder over het belang van goede webteksten. De websitebezoeker wil niet alleen snel geholpen worden, maar het is ook belangrijk om goed gevonden te worden in Google.
Bovendien wordt je website met goede teksten beter toegankelijkheid voor iedereen.
Thuis voelen: hier moet ik zijn
Dus je wordt goed gevonden en de (potentiele) klant vindt snel wat hij zoekt. Prima. Nu wil je nog dat hij zich als het ware thuis voelt. Wat hij leest en ziet moet bij hem passen. Dat is goed voor de conversie: je verkoopt meer, krijgt weer aanvragen, enz. Met andere woorden: je tone of voice moet goed zijn.
De juiste tone of voice
Belangrijk als je je klanten kent; wie je doelgroep is. Maar dat zal wel goed zitten. In het algemeen gezegd kun je het beste makkelijke, leuke en informele teksten schrijven. Spreektaal! Dat blijkt ook uit onderzoek zo.
Onderzoek. Stel je voor dat je vlucht wordt geannuleerd. Je krijgt een bericht waarin wordt gemeld hoe je je geld terug kunt krijgen. Tekstbureau The Writer onderzocht vier van deze berichten. Drie echte berichten van vliegmaatschappijen en één informeel geschreven bericht van een verzonnen vliegmaatschappij. En wat bleek 42% van de 2.000 gevraagde spraken hun voorkeur uit voor het niet-bestaande merk.
Wat kun je doen?
Probeer spreektaal te schrijven. Je schrijft het op en leest de tekst hardop nog eens op. Lukt dat niet makkelijk en snel zonder te stotteren en naar adem te snakken? Herschrijf dat deel dan totdat het lukt.
Maak het leuk. Je schrijft over jouw product of dienst. Over jouw passie. Dat mag je best laten blijken met een leuke tekst. Superlatieven, woorden die vaak eindigen op ‘ste’ kun je daar beter niet bij gebruiken. Denk aan “Wij zijn de beste, grootste, nieuwste, goedkoopste, slimste, snelste, …” enz.
Geen vakjargon en moeilijke woorden. Laat typische woorden uit jouw branche (vakjargon) achterwege. Je hoeft daarmee echt geen indruk te maken. Meestal zijn er alternatieven voorhanden of je kunt kort omschrijven wat je bedoelt.
Geen ouderwetse woorden. Vaak wordt gedacht dat ouderwetste woorden slim en gedegen overkomen. Zo wordt dan ‘indien’ gebruikt in plaats van ‘als’ en ‘aangezien’ in plaats van ‘omdat’.
Veel (verkeerd) gebruikte ouderwetse woorden met hun alternatief zijn:
- Abusievelijk = Sorry
- Aan de hand van = Met
- Aangaande = Over
- Aangezien = Omdat
- Advies uitbrengen = Adviseren
- Afgezien van = Behalve
- Berichten = Laten weten
- Betreffende = Over
- Dagtekening = Datum brief/offerte
- Derhalve = Daarom
- Desondanks = Toch
- Dit schrijven = Deze brief
- Doen toekomen = Toesturen, opsturen, sturen
- Doch = Maar
- Gaarne = Graag
- Behelzen = Houdt in
- Benevens = Naast, behalve
- Jegens = Tegen
- Krachtens = Volgens
- Motiveren = Redenen geven
- Nietig = Ongeldig, onbelangrijk
- Om deze redenen = Daarom
- Omtrent = Over
- Ondergetekende = Ik, bij mij
- Onlangs = Kort geleden
- Optimaliseren = Verbeteren
- Percent = Procent
- Pogen = Proberen
- Prognose = Voorspelling
- Reeds = Al
- Resumerend = Samenvattend
- Sedert = Sinds, vanaf
- Significant = Opvallen, statistisch verantwoord
- Tevens = Ook
- Thans = Nu
- Urgentie = Haast
- Valideren = Goedkeuren
- Veelvuldig = Vaak
- Weliswaar = Natuurlijk
- Voorts = Verder
Zoso-tip: Met F7 kun je in Word je tekst laten checken op spelling, grammatica én tegenwoordig ook op woordkeuze. Je krijgt dan voor een aantal beter niet te gebruiken woorden dan alternatieven aangeboden.
De kracht van woorden
De kracht van woorden moet je niet onderschatten….
U of jij?
Op de vraag of je beter jij of u schrijft, is niet een echt hard antwoord te geven. Ja, jij is veel informeler dan u. Dat is dus een goede reden om je, jij, jou en jouw te gebruiken. Het ligt echter ook wat aan de branche waarin je werkzaam bent en dus aan je doelgroep. En… aan hoe jij je met jouw bedrijf wilt positioneren, in de markt wilt zetten. Jonge(re) ondernemers gebruiken steeds vaker jij, in plaats van u.
Zoso-tip: Makkelijk en informele teksten met een goede tone of voice laten (potentiele) klanten zich thuis voelen op je website. Gebruik daarbij spreektaal en test dit door je tekst hardop voor te lezen.