Een perfect internetidee? Nu nog een website!
Is mijn domeinnaam nog vrij?
Meestal begint het met een idee. Je krijgt een brainwave en denkt daar met enige regelmaat nog eens over na. Je doet wat (online) onderzoek en praat er vervolgens met je partner en/of vrienden over. Het idee krijgt steeds meer gestalte. Je besluit om ermee door te gaan. En een of enkele domeinnamen zijn ondertussen al langs komen vliegen…
Zoso-Tip. Check elke domeinnaam die in je opkomt vliegensvlug of deze nog vrij is. Er liggen altijd kapers op de kust.
Domeinnaam checken. SIDN is de officiële beheerder van het .nl domein. Je kunt daar checken of jouw domeinnaam.nl nog vrij is. Makkelijker is om een check te doen bij een bedrijf waar je domeinnamen kunt registeren. Die doen dat (gratis) voor jou in enkele ogenblikken voor honderden extensies. Dus niet alleen .nl, maar ook .com .nu .org .online .net enz. Registeren doe je uiteindelijk waar je dat zelf wilt. Ook bij Zoso kan je snel je domeinnaam checken, via onze Domeinnaam-checker.
Zoso-Tip. Is de domeinnaam vrij, check dan meteen of deze niet al als handelsnaam staat geregistreerd bij de Kamer van Koophandel.
Op zoek naar een websitebedrijf
Wil je eenvoudige Wordpress-site, dan kun je die misschien zelf maken of je zoekt een Wordpress-specialist bij je in de buurt. Heb je een iets gecompliceerder idee, een idee waar programmeerwerk bij komt kijken, dan ga je op zoek naar een bedrijf dat meer kan dan alleen maar een blogsite maken.
Zoso-Tips.
- Zoek een partner die strategisch met je meedenkt. Die dus niet alleen uitvoert wat jij wilt, maar actief meedenkt en met goede ideeën komt. Die jouw idee dus aanscherpt.
- Zoek een partner die het jou makkelijker wil maken en jouw ideeën zoveel mogelijk wil automatiseren.
- Zoek een partner die meedenkt met de voorkant van je website (hetgeen de bezoeker ziet) én met de achterkant van je website. Want in de achterkant zit juist vaak het verborgen vernuft. Denk aan bijvoorbeeld het CMS-systeem, betaalsystemen (zoals iDeal, PayPal en nieuwe betaalvormen zoals Bunq), koppeling met boekhoudprogramma, social media, enz.
- Zoek een partner/hostingbedrijf met een schaalbare server. Die server moet dan zonder downtijd op te schalen zijn als er meer bezoekers gaan komen of als je meer schijfruimte nodig hebt.
- Voor een standaard-website kan een standaard CMS zoals MijnRetail.nl vaak goed volstaan.
Bescherm je idee
Een idee is vaak moeilijk te beschermen. Of jouw idee moet wel super nieuw en uniek zijn. In dat laatste geval adviseren wij je om je juridisch advies in te winnen. Voordat je jouw ideeën aan een websitebedrijf voorlegt, kun je wel met dit bedrijf geheimhouding overeenkomen. Hiervoor stel je een geheimhoudingsverklaring op. Een zogenaamd Non Disclosure Agreement (NDA).
Niet bang zijn dat je wordt gekopieerd. Heb je een goed idee, dan zullen anderen het willen kopiëren. Wees daar niet al te bang voor. Zij zien alleen de voorkant, terwijl de unieke ideeën juist vaak aan de achterkant van de website zitten. Bovendien moet je als je idee ‘live’ is toch actief blijven innoveren. Want stilstand is achteruitgang. Je behoudt dan een voorsprong op je concurrenten.
Begin klein
Heb je meer dan voldoende budget, dan wil je het wellicht meteen groot aanpakken. Maar eigenlijk is dat helemaal niet nodig. Je kunt ook klein beginnen en doorontwikkelen als dat nodig is, en in het tempo dat daarbij nodig is. Het is slim daarbij om steeds een proof of concept te behalen. Je begint dus klein en pas als het allemaal werkt zet je de volgende stap. Zoso website strategieën hanteert de volgende aanpak.
De Zoso-aanpak
Oriëntatie. Tijdens deze fase wordt jouw idee scherp gesteld. Kernwaarden van je bedrijf, doelgroep, behoeften en doelen komen aan de orde. Alles wat nodig is om aan je website te gaan bouwen. Veel websitebedrijven gaan veel te snel aan deze fase voorbij. Zij gaan ervan uit dat ze wel weten wat de klant wil en starten te snel aan de productiefase.
⬇
Productie in de vorm van sprints. Eerst wordt er een mock-up uitgewerkt van de gewenste functionaliteit. Een soort papieren website. Hiermee krijg je een duidelijk beeld van het mogelijke eindresultaat. Na jouw akkoord wordt het grafisch ontwerp omgezet in een technische uitwerking. Gedurende deze fase is heel veel contact noodzakelijk om van jouw idee een internetsucces te maken.
⬇
Oplevering. Nu wordt jouw online idee campagne grondig getest op diverse browsers, besturingssystemen en resoluties. Ook wordt de werking van jouw maatwerk CMS-systeem uitgelegd. Als de puntjes op de i zijn gezet wordt jouw website opgeleverd en worden afspraken gemaakt over de campagne.
Zoso-Tip. Heb je een goed internetidee? Kies dan een websitebedrijf dat jouw idee aanscherpt, automatiseert en werkt in de vorm van sprints. Je begint dan klein, behaalt een proof of concept en zet vervolgens weer een volgende stap.