Een nieuwe website? Nou en?

15 januari 2017 • Dick van Lieshout
Je hebt een nieuwe website. Hij voldoet helemaal aan je verwachtingen! Ziet er fantastisch uit – kicken! En het liefst schreeuw je het van de daken. De vraag is echter: hoeveel stampij moet je eigenlijk maken?

“Wij hebben een nieuwe website”

Met grote regelmaat zien wij berichten langskomen van ondernemers die een nieuwe website hebben. En het enige wat ze vertellen is dát ze een nieuwe website hebben. Maar wie interesseert dat nu? Oké… partner, kinderen, vrienden, collega’s en medewerkers willen wel weten als je iets nieuws te vertellen hebt.

Maar mensen die je (nog) niet kennen en (potentiele) klanten zijn helemaal niet geïnteresseerd in wat jij nieuw hebt. Die willen maar één dingen weten: wat heb ik er aan?

Wat wil men wel weten?

Mensen stellen zich altijd de vraag: what’s in it for me? Vertel iedereen daarom niet alleen wát er nieuw is, maar wat men daar aan heeft. We maken dat aan de hand van een checklijstje wat duidelijker ...

Wat is er dan nieuw?

Maak een lijstje wat er dan nieuw aan jouw website is én wat die vernieuwingen voor voordelen bieden aan de websitebezoeker. Een aantal voorbeelden (wat is er nieuw / wat zijn de voordelen):

  • Meer betaalwijzen
    U kunt nu ook met creditcard betalen. Kies uit 5 verschillende betaalwijzen.
  • Andere menustructuur
    Het nieuwe menu helpt u met uw zoektocht.
  • Mooiere look en feels
    Het moderne jasje maakt het nu nog leuker om te shoppen.
  • Minder pagina’s
    Alle informatie staat nu slimmer gerangschikt, daarom vindt u nog eerder wat u zoekt.
  • Kortere bestelprocedure
    De manier van bestellen is een stuk korter; u bent dus sneller klaar
  • Grotere collectie
    De sierradencollectie is uitgebreid met de twee nieuwe merken X en Y. U kunt dus nu ook voor sieraden van 925 sterling zilver (92,5% puur zilver) bij ons terecht. 

Zoso-Tip. Vertel niet alleen dát er iets is vernieuwd, maar vertel ook wát er is vernieuwd én vooral wat het voordeel voor de websitebezoeker is.


Vraag je vervolgens het volgende af

  • Is het nieuwe ook echt de moeite waard?
  • Is het vermeldenswaardig?
  • Wie moet wat weten?

En laat het weten

Is het nieuwe beperkt? Beperk je dan ook tot een subtiele verwijzing naar de website in je e-mailondertekening, onder je brieven, onder je facturen, enz. Besteed er zeker aandacht aan op je website onder een van de rubrieken nieuws, blogs, artikelen, tips, enz.

Is het groot nieuws? Overweeg dan een speciale (e-)mailing en schrijf er over op Facebook en LinkedIn en als je tweet… op Twitter.

Is het heel groot nieuws? Dan wil de pers er wellicht ook over schrijven - stuur de bladen van je keuze een persbericht. Overweeg advertenties en advertorials (advertenties die er uit zien als een artikel).

 


Zoso-Tip. Laat je relaties weten als je een nieuwe of vernieuwde website hebt. Naarmate de vernieuwingen groter zijn, kun je ook groter uitpakken. Vertel niet alleen dat er iets nieuws is, maar vertel juist duidelijk welke voordelen deze vernieuwingen bieden.