Contentmarketing? Wat, waarom en hoe!

27 oktober 2017 • Gastblogger: Daniel de Vries
Je zet je met je website in voor branding en om meer klanten aan te trekken en te behouden. Dit kan je doen via contentmarketing, maar wat is contentmarketing en hoe kan je dit gaan toepassen?

Wat is contentmarketing

Contentmarketing is een techniek die draait om het aanbieden van relevante en waardevolle content aan jouw doelgroep. Door waardevolle content aan je doelgroep te bieden zend je niet alleen maar ga je een diepere relatie met je potentiële klanten aan. Een goed voorbeeld van contentmarketing is de strategie van Coolblue. Coolblue heeft honderden video’s met uitgebreide uitleg en reviews van producten. Ben je op zoek naar een nieuwe laptop en bekijk je verschillende reviews? Dan is de kans groot dat je op een review video van Coolblue terecht komt.

 

Waarom moet je contentmarketing inzetten?

Door lezers te vermaken of iets te leren kun je zorgen dat jouw doelgroep je niet meer vergeet. Wanneer iemand klaar is om een aankoop te doen en jij hebt met jouw content impact op deze persoon gemaakt, dan zal hij of zij jouw merk in overweging nemen. Uiteindelijk draait contentmarketing dus om het vergroten van de omzet maar dit doel wordt bereikt door de klant centraal te zetten en hem echt te helpen.

Wat is de juiste manier van contentmarketing?

Contentmarketing draait om het verder helpen van mensen uit jouw doelgroep. Bedenk je dus als bedrijf goed wat jouw product is, waar jij veel van af weet en hoe je deze kennis in kan zetten om je potentiële klanten verder te helpen. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om als mode merk een tutorial over het ophangen van een schilderijtje te maken.

Idealiter wil je voor elke fase van de cutomer experience content voor potentiële klanten beschikbaar hebben. Op deze manier kun je iemand door de gehele customer experience loodsen en wordt hij of zij waarschijnlijk jouw klant. De content die gemaakt wordt moet daarnaast goed zichtbaar zijn. Te vaak zie ik nog blogs van bedrijven met daarop honderden korte blogposts die amper tot niet in zoekmachines gevonden worden. Dat komt vaak door de inhoud (deze is vaak kort en geeft niet echt een oplossing op de vraag waarmee een lezer komt) en omdat de content niet goed gepromoot wordt. Voor een bedrijfsblog kan je dus beter voor kwaliteit dan voor kwantiteit gaan. Of zoals Joe Pulizzi, oprichter van the Content Marketing Institue, dat mooi omschrijft: Maak content waar je voor zou betalen als het niet gratis was.

Als je overtuigd bent en aan de slag wil gaan met contentmarketing dan moet je de volgende stappen doorlopen:

1. Bedenk wat de pijnpunten van je doelgroep zijn (informatievraag).

De beste manier om dit in kaart te brengen is door middel van een persona. Een persona is een zeer gedetailleerde omschrijving van een persoon uit jouw doelgroep. Met een persona maak je jouw doelgroep dus tastbaar.

2. Maak artikelen, whitepapers, video’s, etc. waarin je zo uitgebreid mogelijk antwoord geeft op deze vragen.

Breng in kaart voor welk stadium van het aankoopproces je nog geen content beschikbaar hebt. Bedenk vervolgens wat voor soort content het meest geschikt is voor dit stadium (voor het stadium bewustwording is bijvoorbeeld een winactie geschikt). Laat hierna de content maken door iemand die het beste bij het soort content past. Dat kan een medewerker, directeur, een freelance journalist, etc. zijn.

Let er ten allen tijden op dat de content past bij de dienst of het product dat je aanbiedt. Zo zal een game beter voor het ene bedrijf werken dan voor het andere bedrijf.

3. Promoot de gemaakte content.

Dit is misschien wel de belangrijkste stap. Als de gemaakte content niet goed genoeg gepromoot wordt dan krijgen niet de juiste mensen het te zien en heb je dus al het vorige werk voor niks gedaan. Ieder soort content moet weer op een andere manier gepromoot worden. Een fotoshoot van een huiskamer is bijvoorbeeld meer geschikt voor Pinterest dan voor zoekmachines. De belangrijkste kanalen om je content op te promoten zijn:

  • Zoekmachines
  • Social media
  • E-mailmarketing
  • Gastbloggen

Als het goed is kun je nu aan de slag met het uitdenken van je eigen contentmarketing strategie.

Wil je graag nog meer weten over contentmarketing? Neem dan eens een kijkje bij Maak impact met contentmarketing - door Daniel de Vries.

Gastblogger: Daniel de Vries.

Daniel de Vries is werkzaam bij het bedrijf Dutch Internet Marketing. Een jong bedrijf met kennis van SEO. Zij weten wat er nodig is om jou te laten scoren in Google.