Content curation deel 1

06 februari 2014 • Brieneke van den Einden
Content curation is het proces van het verzamelen, ordenen en weergeven van informatie relevant aan een bepaald onderwerp of interessegebied. Van de informatie die gedeeld wordt komt 80% van andere af en 20% is door de schrijver zelf geschreven.

Content curation is geen nieuw verschijnsel. De organisatoren van Pinkpop doen het bijvoorbeeld door bands te selecteren die komen spelen op hun festival. Ze voorzien hun festival van content.

Onze blogs zijn hier ook een concreet voorbeeld. De informatie die we verzamelen en vervolgens delen met jullie is relevant aan het werk wat we doen en waar onze interesses liggen. Tegenwoordig kan iedereen het doen. Denk bijvoorbeeld aan het delen van informatie via een blog, maar ook via Twitter, Facebook of Linkedin.

Je hebt twee manieren om content curation uit te voeren:

  • Met de hand
  • Automatisch

Automatische content curation wordt gedaan met behulp van de volgende drie mogelijkheden:

  • Collaboratieve filtering
  • Sociale waardering
  • Semantische analyse

In deze blog ga ik kort de automatische content curation toelichten. Volgende keer zal ik verder ingaan op hoe je content curation doet met de hand en waarom het goed is om aan content curation te doen.

Collaboratieve filtering

Collaboratieve filtering is een methode waarbij er een voorspelling van je interesse wordt gedaan. Het systeem geeft je een aanbeveling op basis van je ‘keuzes’ in het verleden. Of de aanbeveling is gebaseerd op stemmen en views van een bepaalde gemeenschap. Voorbeelden van bedrijven die doen aan collaboratieve filtering zijn bijvoorbeeld Netflix, Youtube en Amazon. 

Netflix onthoudt bijvoorbeeld welke films je hebt bekeken. En op basis van de beoordeling die je geeft aan die films raad hij andere films aan.

 

Daarnaast geeft hij ook bij films aan wat je waarschijnlijk van die film zal vinden. Een duidelijk voorbeeld van collaboratieve filtering.

 

Sociale waardering

Sociale waardering maakt gebruik van gebruikersbeoordelingen en aanbevelingen om inhoud te selecteren. Het systeem zoekt iemand met vergelijkbare interesses en baseert vervolgens zijn aanbevelingen op de activiteit van de andere persoon. Sites zoals Facebook maken hier bijvoorbeeld veel gebruik van.

In de onderstaande afbeelding staat uitgelegd hoe zo'n voorspelling in werking gaat. Ik en mijn collega's Femke en Dick hebben allemaal onze interesses. In het onderstaande schema wordt weergegeven wat ieder van ons wel of niet leuk vindt en wat jij wel of niet leuk vindt.

contentcuration2.png

In dit geval weten we nog niet wat jij nou vindt van een kopje koffie. We maken vervolgens een voorspelling door te kijken wat je hebt gekozen bij je voorgaande keuzes.

contentcurationgeenkoffie.png

Hierbij zien we dat deze overeen komen met wat ik en Femke wel en niet leuk vinden. Daarom verwachten we dat jij net als ons niet van een kopje koffie houdt. Zo werkt sociale waardering.

Semantische analyse

Een semantische analyse onderzoekt de relatie tussen de verschillende elementen en bronnen van informatie in een bepaald 'document'. My6sense maakt hier bijvoorbeeld gebruik van.

The app tracks which items you click, how long you spend time reading items, and which items you share, to gauge the relevance of items to you.” - Mahendra Palsule in Filtering for Relevance with my6sense

De bovenstaande product demo van My6sense legt kort maar duidelijk uit hoe ze de semantische analyse toegepast hebben op hun product.

Tot slot

Dit waren kort de verschillende vormen van automatische content curation. De volgende keer zal ik verder ingaan op hoe je content curation doet met de hand en waarom het goed is om aan content curation te doen. 

Heb jij wellicht een voorbeeld van collaboratieve filtering, sociale waardering of semantische analyse? Laat het ons weten op Facebook, Twitter of Google+!