AMP – wat moet je ermee?

24 februari 2017 • Frank Sonnemans
Op nieuws- en marketingwebsites is steeds meer te doen over AMP. Je zou een AMP-website moeten hebben. Wat is AMP en wat moet je ermee?

AMP – Accelerated Mobile Pages – waar is dat goed voor?

Belangrijk voor Google! Om er maar meteen mee te beginnen: het is iets van Google. Google vindt het namelijk belangrijk dat websites heel goed op mobiele apparaten (smartphones en tablets) werken. Er wordt namelijk meer en meer via mobile devices gesurft. Dat is al meteen een van de redenen waarom Zoso altijd responsive websites maakt. Een responsive website past zich qua formaat namelijk automatisch aan het scherm van het betreffende apparaat aan.


Zoso-Tip. Test zelf of hoe goed jouw website het op smartphones en tablets doet.


Mobiele snelheid. Nu vindt Google inmiddels ook dat mobiele websites heel snel moeten kunnen laden. En daar is iets nieuws voor bedacht: AMP. 

AMP – hoe werk dat dan?

AMP is een uitgeklede versie van je website. Jouw website is dan van alle franjes ontdaan. Google gaat AMP-sites ook cachen, net zoals gewone websites. Dat betekent dat ze worden geladen vanaf een server zo dicht mogelijk bij de websitebezoeker. Ook dit komt de snelheid weer ten goede.

Bovendien kun je dan meteen van het ene naar het andere artikel swipen.

 

AMP – hoe ziet dat er dan uit?

Google heeft aangekondigd vanaf begin 2017 AMP-sites mee te nemen in de zoekresultaten. Men start met nieuwssites. Die worden dan op mobile apparaten boven de zoekresultaten getoond. Er wordt een bepaald zoekwoord ingegeven en de AMP-sites verschijnen dan draaiend als een carrousel boven de andere zoekresultaten. Deze videodemonstratie laat dat duidelijk zien.

Wat moet jij er nu mee?

In ontwikkeling

Realiseer je dat AMP nog volledig in ontwikkeling is. Er zullen ongetwijfeld nog kinderziektes in zitten. Bovendien is het nog lang niet geschikt voor veel websites. Het is nu ontwikkeld voor ‘uitgevers’: websites met veel vernieuwende content en met weinig opmaak. Dus wat heb jij voor een website?

Wat voor een website heb jij?

Heb je een nieuwssite of blogsite? Dat kun je overwegen om over te stappen naar AMP. Denk er wel aan dat bepaalde scripts, zoals Javascript en iFrames dan niet worden uitgevoerd. Vraag je bovendien af of je voorop wilt lopen of liever eerst de verdere ontwikkelingen volgt. Jouw websitebouwer moet je zeker van goed, strategisch en praktisch advies kunnen voorzien.

Heb je een interactieve website? Denk aan een webshop, een website waar reviews belangrijk zijn of een website waarop een andere wijze van interactie plaatsvindt? Stel AMP dan uit en kijk nog even de kat uit de boom. Ben je klant van Zoso, dan houden wij dit voor jou in de gaten.

Heb je een responsive website? En functioneert die al heel erg goed op mobiele apparaten? Ook dan is een onmiddellijke overstap naar AMP niet echt nodig. Zoals gezegd: test het eens uit

Heb je een Wordpress-website? Dan zijn er al plug-ins beschikbaar. Hoe goed die werken, zal nog moeten blijken. Maak daarom zeker een back-up van je huidige site als je ermee aan de slag gaat.

Heb je een MijnRetail.nl website? Geen zorgen. MijnRetail.nl houdt alles voor jou in de gaten.


Zoso-Tip. Alleen als je een website met veel content en weinig opmaak heb, is AMP nu al te overwegen. Realiseer je wel dat AMP nog volop in de ontwikkeling is en vraag je dus zelf af of jij voorop wilt/moet lopen, of dat je beter de kat nog even uit de boom kunt kijken.