Contact onderhouden en verkopen
Case: webshop
Een webshop is natuurlijk bedoeld om producten te verkopen. Zo ook de site van iGarden voor online tuinartikelen. De site zit vol opties die het de klant zo makkelijk mogelijk maken om producten te vergelijken, offertes op te vragen en producten te kopen. Alle administratieve handelingen zijn geautomatiseerd. De statistieken maken in een oogopslag duidelijk hoe klanten zich gedragen en welke aanbiedingen aanspreken en welke minder. Alles is dus ingericht op een optimale relatie met de klant en op verkoop.
"Niet alleen kijken maar ook kopen"
"Ik ben ruim negen jaar geleden begonnen met verkopen van blokhutten via internet omdat mensen wel kwamen kijken in ons tuincentrum maar ze ergens anders online kochten. Hoe simpel de eerste website ook was, de verkoop liep prima. Voor nieuwe producten maakten we in het begin iedere keer een aparte site. Maar dat werkte niet goed. Nu zijn al onze producten samengebracht op de site van iGarden voor online tuinartikelen. Ik kan zelf makkelijk een nieuwe categorie aanmaken, bijvoorbeeld voor seizoensproducten zoals kerstbomen. Dat alle administratie rondom offerte, verkoop, voorraad en facturering is geautomatiseerd, is fantastisch. Ik besteed mijn tijd liever aan persoonlijk contact met klanten. Hoe beter ik ze ken, des te beter kan ik ze van dienst zijn. Dankzij de inrichting van de site beschikken we over veel gegevens waarmee we de vragen van klanten analyseren en opvolgen. Daar hebben we succes mee. Veel kijkers worden ook kopers."
Bas van der Velden
eigenaar iGarden
Testen en toepassen
Dick is van begin af aan bij de sites voor iGarden en zijn voorgangers betrokken geweest. "Een maatwerk webshop zoals die van iGarden bevat zeker zo'n dertig à veertig modules om alle processen optimaal te laten verlopen. De kunst is om klanten zo veel mogelijk gemak te bieden tijdens het zoeken naar producten en informatie. We hebben verschillende stappen uitgebreid getest en gevolgd waar klanten afhaken. Hoeveel informatie vraag en geef je per stap, bijvoorbeeld? En waarom haken mensen na het vullen van hun winkelwagen alsnog af? Dat is interessant om te weten. Want je wilt dat ze kopen of in ieder geval terugkomen om later te kopen. Wanneer doen ze dat wel en wanneer niet? Dat is allemaal te zien in de statistieken die het systeem genereert. Op basis van de statistieken passen we de acties en de site steeds weer aan. Voor een blijvend goed resultaat moet je daar continu mee bezig zijn. Daar helpen we onze klanten mee."
Opvallen met rich snippets
Zoso kent alle tools om de online verkoop te stimuleren. Daarvoor gebruiken we bijvoorbeeld rich snippets. Rich snippets zijn de regels tekst onder een zoekresultaat die extra informatie geven over wat er te vinden is op die website. Standaard zie je daar de titel van de pagina, de url van de pagina en een aantal regels tekst. Je kunt deze tekst verrijken door er extra informatie aan toe te voegen zoals productgegevens (prijs en voorraad), evenement-informatie (datum, locatie) of de auteur van een blog. Rich snippets geven je zoekresultaat meteen een heel ander uiterlijk. Zo val je extra op tussen de andere zoekresultaten, helemaal als je concurrenten het nog niet doen.
A wise man once said:
"Nee heb je, ja kun je krijgen.
Neem contact op."