Zo begin je een webshop

13 februari 2023 • Corneille Schulte
Overweeg je om een webshop te beginnen? Dat is tegenwoordig niet zo moeilijk meer, mits je stapsgewijs te werk gaat. Wij hebben die stappen voor jou op een rijtje gezet.

Een webshop beginnen

Er zijn in Nederland 89.000 online winkels actief. Maar er verdwijnen er ook iedere maand 1.000. Om te zorgen dat jouw webshop een succes wordt, hebben we een aantal stappen die je kunt nemen op een rijtje gezet.

  1. Bepaal je productaanbod
  2. Bepaal je doelgroep
  3. Kies een platform voor je webshop
  4. Registreer je webshop
  5. Bepaal je verzendmethode
  6. Richt je webshop in
  7. Voeg je producten en prijzen toe
  8. Configureer de betalingsopties
  9. Houd je aan de wet
  10. Trek bezoekers en analyseer

 

Stap 1 Bepaal je productaanbod

Je hebt vast wel een idee wat je wilt gaan verkopen. Stel je wel van tevoren vragen als: 

  • is hier veel vraag naar;
  • passen ze bij mijn doelgroep die ik voor ogen heb;
  • wil ik een breed of small en een diep of ondiep assortiment;
  • en… kan ik hier een boterham mee verdienen (of is dat niet nodig)?

 

Stap 2 Bepaal je doelgroep

Probeer zo goed mogelijk de doelgroep voor je producten te omschrijven. Denk aan leeftijd, regio, beroep, e.d. Als je dit goed voor ogen hebt, kun je je webshop ook beter op je doelgroep inrichten.

 

Stap 3 Kies een platform voor je webshop

In theorie zou je een webshop helemaal zelf kunnen maken, maar gelukkig is er ook voor de doe-het-zelver open source software beschikbaar. Uiteraard kun je ook álles uitbesteden, bijvoorbeeld aan Zoso, of gebruikmaken van een Wordpress-website met een webshopplug-in. 

Helemaal makkelijk is een webshop van MKB Marketing Team. Een webshop maken doe je daar in een handomdraai. Eigenlijk kan iedereen dat wel en anders helpt het support team je graag een handje. Je kunt hier zelf producten en prijzen toevoegen, verzend- betalingsopties selecteren en bevestigingsmails instellen.

 

Stap 4 Registreer je webshop

Je zult een domeinnaam en hostingbedrijf moeten kiezen. Dat kan allemaal via Zoso en uiteraard via MKB Marketingteam. We gaan ervan uit dat je al een bedrijf hebt, anders dien je jouw bedrijf ook bij de Kamer van Koophandel in te schrijven.

 

Stap 5 Bepaal je verzendmethode

In het begin pak je wellicht alles zelf in en breng je het dagelijks naar het postkantoor. Later zul je na moeten gaan denken over o.a.:

  • Verzendplatformen. Zoals MyParcel, Sendcloud en Shops United die je kunt koppelen aan je webshop. Je kunt dan makkelijk verzendetiketten maken en automatische mails versturen over de status van een bestelling.
  • E-fulfilment. Hiermee schakel je een gespecialiseerd bedrijf in. Zij beheren jouw voorraad, verwerken en verzenden de bestellingen en rapporteren hierover aan jou. Dit neemt je veel werk uit handen en je profiteert van lagere verzendkosten door volumeafspraken met pakketbezorgers. Maar… voor de extra diensten moet je natuurlijk ook wel extra betalen. Vaak vanaf 70 tot 80 pakketten per week is e-fulfilment rendabel, maar dat hangt natuurlijk ook van je verkoopprijs en winstmarge af.
  • PostNL kent een zakelijke tak met allerlei diensten voor webshops.

Neem je verzendproces op in je leveringsvoorwaarden en ben hierover ondubbelzinnig duidelijk tijdens het bestelproces.

 

Stap 6 Richt je webshop in

Velen vinden dit het leukste werk. Je begint met het bepalen hoe je online winkel eruit gaat zien. Wat de mogelijkheden zijn hangt af van het platform waarvoor je gekozen hebt. Je vult nu ook de contactpagina, de pagina met leveringsvoorwaarden en eventueel een blogpagina met teksten over je producten. 

 

Stap 7 Voeg je producten en prijzen toe

Je voegt je producten toe door middel van tekst, afbeeldingen. Met video’s kun je je producten demonstreren of uitleg geven.

 

Stap 8 Configureer de betalingsopties

Een belangrijk onderdeel van het bestelproces is de betaling. iDeal is de meest gebruikte betaalwijze in Nederland. Je mag je klanten niet verplichten om vooruit te betalen en je bent dus verplicht een methode aan te bieden waarmee klanten achteraf kunnen betalen. 

Er zijn betalingsproviders (payment serviceproviders) waarmee je die diverse betaalmogelijkheden kunt aanbieden; dat kost meestal enkele tientallen centen per transactie. Voorbeelden van die providers zijn Adyen, Buckaroo en Mollie. MKB Marketingteam werkt met Mollie en Buckaroo. Op internet kun je de diverse providers met elkaar vergelijken

 

Stap 9 Hou je aan de wet

Voor een webshop en de eigenaar gelden er allerlei regels voor online verkoop. Je voorkomt gedoe door het meteen maar allemaal goed te doen. De regels hebben betrekking op de informatieplicht, leveren, betalen, retourneren, enz.

 

Stap 10 Trek bezoekers en analyseer

Nu moet je je doelgroep nog laten weten dat je webshop online is. Gebruik zoekmachineoptimalisatie (SEO), social media en e-mailmarketing om je website te promoten. Je zult moeten weten hoe je webshop het doet en je zult de prestaties moeten analyseren. Dat zijn niet alleen de omzet- en de winstgegevens (per product), maar ook zaken als bezoekersaantallen, waar komen bezoekers vandaan, welke zoekwoorden scoren goed, enz. Google Analytics is hiervoor vaak een aangewezen tool.

 


MKB Marketing team is een uitstekend website platform voor webshops. Producten en afbeeldingen kunnen makkelijk worden toegevoegd en er zijn al voorzieningen ingericht voor betalingen, verzendingen, zoekmachineoptimalisatie, enz.