Wat is het nieuwe Google Posts en wat kun je ermee?
Wat is Google Posts?
Als in de Googleresultaten je bedrijf wordt getoond én je heb een bedrijfsprofiel bij Google Mijn Bedrijf, dan toont Google rechts van de zoekresultaten het zogenaamde ‘knowledge panel’ of ‘kennisvenster’. Met Google Posts kun je daar nu een post, een bericht, aan toevoegen.
Waarom zou je daar tijd in steken?
82% van de mensen gebruikt Google om lokale informatie te vinden. Het kennisvenster is daarom een ideale plek om te vertellen wat jouw bedrijf uniek maakt of een andere reden om naar jouw bedrijf door te klikken.
Zoso-Tip. Gebruik Google Posts om het aantal kliks naar je bedrijf te vergroten.
Wat voor een posts kun je plaatsen?
Voorbeelden. Een aantal voorbeelden waarover je een posts kunt plaatsen zijn:
- je USP (Unique Selling Proposition);
- een aanbieding of actie;
- je nieuwe blog, whitepaper of e-book dat je gepubliceerd hebt;
- een evenement dat je georganiseerd hebt of waaraan je gaat deelnemen.
Zoso-Tip. Vergeet niet een knop toe te voegen aan je posts. Je kunt kiezen uit vijf verschillende knoppen.
Knoppen. Google laat je kiezen uit vijf verschillende knoppen:
- Meer informatie
- Reserveren
- Registreren
- Bestellen
- Aanbod bekijken
In alle gevallen moet je een website-adres toevoegen. Je hebt dus wel een landingspagina nodig waar de websitebezoeker kan doen wat je belooft.
Zoso-Tip. Het is ook mogelijk een speciale Evenementenknop toe te voegen. Daar hoort dan een titel/naam bij en de startdatum/tijd en einddatum/tijd.
Meerdere posts plaatsen is mogelijk!
Een post bestaat uit 100 tot 300 woorden. Je kunt meerdere posts plaatsen, Google toont die dan in het kennisvenster naast elkaar. Met pijlen kun je daar tussen navigeren.
Zoso-Tip. Als je meerdere posts plaatst, laat Google minder tekst zien. Zorg er daarom voor dat je belangrijkste post uit ca. 75 tekens (incl. tekens) bestaat.
Hoe plaats je een Google post?
Een Google post plaatsen is vrij eenvoudig en gaat snel. Bedenk eerst wat je wilt vertellen, zorg dat je er een passende afbeelding bij hebt en een landingspagina klaar hebt. Hanteer verder de volgende stappen (vooropgesteld dat je al een bedrijfsprofiel hebt bij Google Mijn Bedrijf).
- Stap 1. Login bij Google Mijn Bedrijf
- Stap 2. Klik onder ‘Locaties’ op ‘LOCATIE BEHEREN’. Heb je meerdere locaties? Dan kies je uiteraard de locatie van je keuze.
- Stap 3. Klik op ‘Posts’ en vervolgens op de blauwe knop rechtsonder
Door op de blauwe knop te klikken, gaat er een venster open om een nieuwe post te maken. - Stap 4. Maak je post. Voeg een foto toe en schrijf een post van 100 tot 300 woorden. Zet de belangrijkste zin van ca. 75 tekens vooraan. Kies de relevante knop en voeg het websiteadres van je landingspagina toe.
- Stap 5. Publiceer. Klik op “VOORBEELD”, check of alles oké is en klik vervolgens op “PUBLICEER”.
De posts zijn echter slechts één week houdbaar. Na 7 dagen worden ze weer verwijderd, omdat Google de posts actueel wil houden. Events worden echter pas verwijderd nadat de eventdatum verstreken is. Een paar tips:
- Zet in je agenda dat je na 7 dagen je posts moet/kunt updaten.
- Maak van een langlopende post, bijvoorbeeld iets over je bedrijf, een event. Het enige verschil met een gewone post is dat er een datum bij komt te staan. Je kunt dan voor een looptijd van het event kiezen van bijvoorbeeld één jaar.
Zoso-Advies. Vergroot de lokale vindbaarheid van je website door aan je Google Mijn Bedrijf-profiel, een of meerdere posts toe te voegen. Hanteer daarbij het 5-stappenplan uit dit artikel.