Visual storytelling via social media
Wat is visual storytelling?
Kort gezegd is visual storytelling een leuke manier om de mensen om je heen of je klanten op de hoogte te houden van wat er gaande is. Hoe doe je dat dan? Gewoon, een foto plaatsen met een korte tekst erbij! Hou je van mode, laat iedere dag dan zien wat je aan hebt. Vind je koken leuk, deel dan je avondmaaltijd! Als bedrijf kun je dit natuurlijk ook gebruiken, door de mensen een blik achter de schermen te geven. Wat wordt er vandaag gemaakt en wie werken er eigenlijk binnen je bedrijf?
Wordt het niet te veel?
Nu kun je je natuurlijk afvragen of je al deze informatie wel wilt weten (en delen). Mensen zijn echter wel geïnteresseerd in wat je, als persoon of als bedrijf, allemaal doet. Ook al denk je zelf van niet. Je leert iemand namelijk op een andere manier kennen, je weet wat ze doen, wat ze leuk vinden en wat ze bezig houdt. Kortom, je krijgt een betere klik met iemand. Zeker als bedrijf is het geen slecht idee om je klanten meer binding met je te laten krijgen. Zolang je alles maar met mate doet en niet 10 berichten per dag deelt.
Waar begin ik?
Dat is heel simpel! Gewoon met je Facebook, Twitter, Tumblr, Instagram of Pinterest account, je zult vast wel een van deze social media hebben. Er zijn natuurlijk nog meer social media, maar deze worden het meeste gebruikt op dit gebied en hebben het hoogste viral gehalte.
Het is makkelijk om je verhaal te vertellen op bijvoorbeeld Facebook, waarschijnlijk doe je dat weleens. Gewoon even laten weten wat je dit weekend gaat doen, wat je vandaag ontdekt hebt, etc. Maar hoe doe ik dit nou als bedrijf zijnde? Ook dat is makkelijker dan je denkt, volg gewoon je intuïtie! Misschien denk je als bedrijf wel dat niemand op zulke verhalen zit te wachten, maar dat denk je fout. Mensen vinden het leuk om te zien wat er gebeurt binnen jou bedrijf, wat er achter de schermen aan de gang is. Ze vinden het leuk om de mensen achter het bedrijf te leren kennen. Het maakt je bedrijf meer benaderbaar en gelijkwaardiger. Dus deel eens een keer een foto van de nieuwe medewerker, de middaglunch of het nieuwste product in ontwikkeling.
Zoso voorbeelden.
Moeten het perse foto's zijn?
Natuurlijk moet het niet perse, maar het is wel het slimste. Een beeld zegt meer dan duizend woorden, dat spreekwoord is er immers niet voor niets! Korte, krachtige inhoud zegt meer dan een ellenlange tekst (die niemand leest). Het maakt de boodschap leuker, duidelijker en aantrekkelijker. Een bericht op Facebook met een foto erbij wordt 200% meer geliked en gedeeld dan een bericht zonder foto. Hetzelfde geldt voor andere social media.
Aan de slag!
Probeer het gewoon eens een tijdje uit, kijk wat voor resultaat het heeft en maak dan de beslissing of je ermee doorgaat of niet. Niet geschoten, is altijd mis!
Wij zijn heel benieuwd naar jullie pogingen, dus deel ze vooral met ons op Facebook of Twitter. Ook gewoon het delen van je mening over dit onderwerp mag...