Mijn bedrijf in Google Maps: het hoe en wat
Google Maps
Iedereen weet wat Google Maps is. Mocht je de afgelopen jaren onder een steen geleefd hebben, hier een kleine samenvatting. Google Maps is een digitale landkaart. Je kunt er, net zoals op een echte kaart, dorpen, gemeenten, steden en landen mee op zoeken. Wat Google Maps echter toevoegt is het laten zien van onder andere bedrijven, restaurants en winkels. Je kunt Google Maps dus gebruiken om te navigeren van A naar B, een bepaalde locatie te bekijken of om te zien wat er allemaal in je omgeving zit.
Google Maps en SEO
Wat veel bedrijven vaak vergeten, is dat Google Maps een makkelijke manier is om beter gevonden te worden op internet, oftewel zoekmachineoptimalisatie (SEO). Als je in Google Maps vermeld staat heb je twee voordelen op concurrenten die dat niet doen. Het eerste voordeel is dat je goed vindbaar bent in Google Maps zelf, met nuttige informatie zoals je website, telefoonnummer, openingstijden, etc. Het tweede voordeel is dat je, als mensen de gewone Google zoekmachine gebruiken, je op een hoge plaats terugkomt omdat Google resultaten van Google Maps teruglaat komen tussen de gewone zoekresultaten. Als je dus goede, up to date informatie neerzet heb je meer kans om gevonden te worden, terwijl het een kleine moeite is om deze informatie aan te vullen.
Mijn bedrijf in Google Maps
Maar hoe krijg ik nou mijn bedrijf in Google Maps, of hoe pas ik de informatie die er in staat aan? Daarvoor zijn twee manieren: via Google Places of rechtstreeks in Google Maps. Met Google Places wordt je eigenaar van de informatie, terwijl je in Google Maps een suggestie stuurt naar Google om de informatie aan te passen.
Google Places
Voor Google Places moet je een account aanmaken, dat is iets meer werk maar uiteindelijk krijg je er meer voor terug. Je kunt hier namelijk veel meer informatie invullen, zoals algemene gegevens (adres, email, telefoonnummer, website), maar ook een beschrijving, tot welke categorie je bedrijf behoort, openingstijden, foto's, video's, etc. Je zorgt hiermee voor een veel completer beeld over je bedrijf.
Om je aan te melden bij Google Places ga je naar www.google.com/placesforbusiness. Hier kun je inloggen met je google account. Als je nog geen bedrijf hebt toont Google Places een pagina waarop je je telefoonnummer moet invullen, dit is een extra controle om te kijken of je bedrijf nog niet in Google Maps staat. Daarna kun je je gegevens gaan aanvullen.
Voordat de informatie opgeslagen en getoond wordt in Google Maps, moet je aantonen dat je eigenaar bent van het bedrijf. Je ontvangt dan binnen drie weken een briefkaart met een activatiecode die je moet invullen. Als je eenmaal eigenaar bent worden wijzigingen die je doet meteen doorgevoerd.
Google Maps
Als je geen Google Places account wilt aanmaken kun je er ook voor kiezen om je bedrijfsinformatie aan te passen door een suggestie naar Google te sturen. Om dit te doen zoek je als eerste je bedrijf op in Google Maps, waarna je op de rode marker klikt. Het balloontje met informatie over je bedrijf opent zicht dan. In dit balloontje kun je rechtsonder op "meer" klikken, er opent dan een submenu. In dit submenu klik je op "Details bewerken". Je komt dan in een nieuw scherm waar je de informatie kunt gaan aanpassen. Als je de informatie wilt opslaan, wordt deze verstuurd naar Google als suggestie. Google gaat deze informatie controleren op echtheid en accepteert of verwerpt dan je suggestie. Dit duurt een aantal dagen tot weken.
Welke manier moet ik gebruiken?
Welke manier je gebruikt maakt op zich niet uit, ze zijn allebei goed. Het is een kwestie van wat je het makkelijkste vind, en of je die extra stappen wilt doorlopen om eigenaar te worden. Wij raden onze klanten vaak aan om het via Google Places te doen, omdat je dan echt eigenaar wordt van je bedrijf in Google Maps. In de toekomst kun je wijzigingen dan meteen doorvoeren, terwijl je anders moet wachten totdat Google je suggestie doorvoert.
Aan de slag!
Kijk eens hoe jou bedrijf erbij staat in Google Maps, is deze nog actueel? Daarnaast zijn wij benieuwd welke manier jij het makkelijkste vindt om te gebruiken. Laat het ons weten op Facebook, Twitter of Google+!