Het opzetten van een nieuwsbrief, de voor- en nadelen
De zogenoemde emailmarketing is een veelvoorkomend begrip en iedereen krijgt vast nog regelmatig nieuwsbrieven in zijn of haar inbox. Per email kun je immers snel een grote groep mensen bereiken. We hebben de voor- en nadelen van een digitale nieuwsbrief (via email) even voor je op een rijtje gezet.
Nadelen
Spam
Je mag een nieuwsbrief niet zomaar naar een willekeurig emailadres sturen dat je toevallig ergens zag staan. De ontvanger moet toestemming hebben gegeven voor het ontvangen van jouw correspondentie. Dit kun je onder andere bereiken door een "Nieuwsbrief ontvangen" tekstveld op je website te plaatsen. Hier kunnen mensen een emailadres achterlaten wanneer zij een nieuwsbrief willen ontvangen.
Daarnaast hebben ontvangers zelf controle over welke emails zij wel of niet willen ontvangen. De kans bestaat dat jouw nieuwsbrief in de spam inbox terechtkomt of in zijn geheel door de spamfilter van je ontvanger wordt tegengehouden. Hierdoor bereik je misschien niet iedereen die je wilde bereiken.
Er zijn verschillende veelgebruikte email clients. Gmail, Hotmail, Apple mail en bijvoorbeeld Thunderbird van Mozilla. Elke client leest een HTML emailbericht anders uit. Wanneer een nieuwsbrief die ontwikkelt is in HTML niet goed is ontwikkeld, kan het zijn dat het verschil in weergave bij verschillende clients erg groot is. Wanneer je een nieuwsbrief gaat ontwikkelen, zorg dan dat je de nieuwsbrief zorgvuldig test in verschillende emailprogramma's!
Bepaal de frequentie.
Wanneer je te vaak nieuwsbrieven gaat versturen wordt de mailing misschien als irritant beschouwd door de ontvanger en ga je dus je doel voorbij. Mensen zullen bij het zien van je email deze meteen verwijderen. Bepaal dus goed de frequentie van het versturen van je nieuwsbrief! Bijvoorbeeld 1 keer in de week of 1 keer in de 2 weken.
Voordelen
Met het versturen van een nieuwsbrief bereik je snel een grote groep mensen. Binnen een enkele muisklik is een nieuwsbrief snel verstuurd naar een doelgroep bestaande uit duizenden emailadressen.
Een nieuwsbrief is relatief snel op te zetten en is goedkoper dan een papieren versie laten drukken. Voor die papieren variant moet je ook nog eens verzendkosten betalen om deze naar mensen te versturen. Daarnaast bespaar je tijd wanneer de ontvanger de nieuwsbrief ontvangt. In sommige gevallen kan het ontvangen van een papieren exemplaar wel 1 tot 2 weken duren, terwijl een digitale nieuwsbrief binnen enkele minuten in je inbox belandt! Dit maakt een nieuwsbrief bij juist gebruik ook erg actueel.
Meetbaar
Wanneer je een nieuwsbrief op de juiste manier opzet kun je reacties en effecten vrij nauwkeurig meten. Waar klikt men op? Hoe vaak klikt men op welke link in de nieuwsbrief? Hoe vaak wordt de nieuwsbrief geopend? Etc.
Persoonlijk
Een nieuwsbrief is eenvoudig persoonlijk te maken voor een ontvanger. Denk bijvoorbeeld aan het invoegen van de naam van de ontvanger of gepersonaliseerde producten weergeven in de nieuwsbrief (doelgroepsegmentatie heet dat).
Met een nieuwsbrief trek je bezoekers naar je website, precies naar die pagina waar jij ze heen wilt sturen. Zorg dus dat je zeker je website-URL in je nieuwsbrieven verwerkt!
Kies zelf het tijdstip van verzending
Wanneer je wilt dat je doelgroep de nieuwsbrief in het weekend leest, verstuur je deze dan niet op een doordeweekse dag. Wil je dat de nieuwsbrief na kantooruren gelezen wordt? Dan verstuur je de nieuwsbrief uiteraard na 17:00 uur.
Zorg dat je weet wat je wilt bereiken met je nieuwsbrief. Zoals we al aangaven zijn resultaten makkelijk te meten. Wanneer je je doel hebt bepaalt kan email marketing je onderneming zeker ten goede komen.
Ook slim: Tweet de link naar je nieuwsbericht of naar de pagina waar je nieuwsbrief te vinden is!
Wat is jouw ervaring met het versturen van nieuwsbrieven? Weet je zelf nog voor en nadelen van het versturen van een nieuwsbrief? Laat het ons weten op onze Facebookpagina.