Een link op je website: een nieuw venster of niet?
Intern doorlinken: geen nieuw venster openen
Je websitebezoeker is op zoek naar iets en hij hoopt dat op jouw website te vinden. Jij hebt hem (of haar) iets te bieden en daarom wil je hem zolang mogelijk op je eigen website houden. Je wilt hem daar stap voor stap tot conversie verleiden (zoals inschrijven voor nieuwsbrief, contact opnemen of een bestelling plaatsen). Vaak moet je echter doorlinken.
Doorlinken naar een eigen pagina. Doorlinken kan naar een eigen pagina, bijvoorbeeld een pagina met meer productinformatie, de contactpagina, een andere blog, e.d. Een nieuw venster openen is dan niet nodig. Overweeg wel om een link naar vorige pagina op te nemen. Bijvoorbeeld: ‘Terug naar de bestelpagina’, ‘Verder met bestellen’ of ‘Terug naar het winkelmandje’.
Doorlinken naar een externe pagina. Je kunt doorlinken naar een externe pagina, bijvoorbeeld naar de fabrikant van het betreffende product of naar Wikipedia voor meer uitleg. De vraag is of je dan een nieuw venster moet openen of niet.
Extern doorlinken: het voordeel van een nieuw venster
Het grote voordeel van een nieuw venster is dat je eigen website op de achtergrond geopend blijft. Klikt de bezoeker de externe pagina dicht, dan blijft jouw website geopend. Hij is dus niet ‘weg’ van jouw site en je blijft de mogelijkheid houden om hem te verleiden tot een volgende stap. Dit is dus een groot voordeel.
Extern doorlinken: de nadelen van een nieuw venster
Niet iedereen is blij als je een extern venster opent. Men wil daar zelf over beslissen. Maar de meeste mensen hebben daar volgens ons niet zo’n sterke mening over.
Je moet je wel realiseren dat in een nieuw venster niet op de back-toets gedrukt kan worden. Sommige mensen kunnen dat als vervelend ervaren.
Het belangrijkste nadeel is echter dat de navigatie voor slechtzienden bemoeilijkt wordt. Meer hierover lees je op de website van het World Wide Web Consortium en op de website Digitoegankelijk van het Ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties.
Wat je verder nog moeten weten
- Een websitebezoeker kan zélf kiezen als hij een nieuw venster wilt openen (rechtermuisknop ‘link openen in nieuw venster’).
- Te overwegen: is hetgeen je te vertellen hebt zó interessant voor de websitebezoeker, dan keert hij wel terug. Dus ook als er géén nieuw venster wordt geopend.
- Wordt er een nieuw venster geopend in een nieuwe tab, dan is navigatie tussen de verschillende tabs goed mogelijk. Zeker als er gebruik wordt gemaakt van favicons.
- De meeste content management systemen (CMS) openen standaard géén nieuw venster. Je zult steeds zelf moeten aanvinken of de hyperlink als een nieuw venster geopend moet worden.
Zoso-Tip. Er bestaat geen wet van Meden en Perzen voor het wel of niet openen van een nieuw venster. Er gaan steeds meer stemmen op om bij het doorlinken géén nieuw venster te openen. Een 100% antwoord op je vraag of het ten koste van je conversie gaat, zal je alleen door te testen krijgen.